loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Dzikie ogrody

    W zbiorze Dzikie ogrody zaprezentowano utwory o różnej tematyce, autor zmyślnie podzielił je na działy, czyli ogrody, do których wybieramy się na przechadzkę między myślami ubranymi w słowa i tworzącymi alejki z wersów. Autor – jak przystało na wziętego satyryka – chłoszcze biczem języka wszelkie... więcej

  • Salvator

    Kolejna z cyklu historia związana o malarzach, ich przeżyciach i magii zaklętej w obrazach, gdzie autor zgrabnie łączy autentyczne postaci, wydarzenia z tymi powstałymi w jego wyobraźni. Niektórzy, znani francuscy malarze przedstawieni zostali w fikcyjnym, literackim świecie: Pablo Picasso, Georges... więcej

  • Kto mieszka w starym zegarze?

    Baśń, która w pewnym stopniu odzwierciedla rzeczywistość. Tu dzieci i młodzież żyją w teraźniejszości.Główną bohaterką jest dwunastoletnia dziewczynka – buntowniczka żyjąca w świecie wyobraźni. Na strychu, pod prześcieradłem znajduje wielki zegar, który przenosi ją do świata fantazji, gdzie dobro walczy... więcej

  • Słońce za mgłą

    Jak dobrze, że słońce świeci tak samo! Drzewa mają zielone liście a morza i jeziora błękitną wodę! I tak samo, jak przed laty serenady śpiewają te same ptaki! W wierszach Barbary Wrzesińskiej jest wszystko co może na co dzień spotkać każdego człowieka. Trochę fantazji. Odrobina krytyki i żalu do... więcej

  • Fraszki igraszki 11

    Mistrzowski język, trafne wyrażanie myśli i zwięzłość utworów, tak charakteryzuje się jedenasty zbiór „Fraszek igraszek” autorstwa Witolda Oleszkiewicza. Krótkie utwory o zróżnicowanej tematyce wzbudzają w czytelniku refleksję, zadumę, ale potrafią też wywołać uśmiech na twarzy czytelnika. Bardzo prosta,... więcej

  • Projekt Koniczyna

    Kim jestem i co się ze mną stało?Co jest prawdą a co kłamstwem?Doskonałe połączenie kryminału, science fiction i romansu.Alexandra  budzi się w szpitalu nie pamiętając niczego. Spoglądając w lustro nie rozpoznaje nawet swojej twarzy. Otaczający ją ludzie są obcy, a przedmioty nie dają żadnych... więcej

  • (Nie)podobni

    Książka podejmuje problem nietolerancji w czasach współczesnych, związanych z wrogością wobec innych narodów oraz osób mających odmienną orientację seksualną.Wszystkie wydarzenia relacjonuje Szymon, usynowiony przez niemieckiego gitarzystę, pracującego również w innym zawodzie. Chłopak powoli otrząsa się... więcej

  • Portret mężczyzny z rogiem kozła w tle

    Książka jest nielinearną opowieścią o mężczyźnie, zwykłym obywatelu, którym mógłby być prawie każdy - ty który to czytasz, ja, twój brat, kolega, ktoś z sąsiedztwa dotąd zupełnie anonimowy, znany tylko z widzenia, niebudzący żadnych podejrzeń. O mężczyźnie, którego życiowe klęski i upokarzająca... więcej

  • Przetrwać próbę czasu

    Przepełniona emocjami powieść obyczajowa. Motywem przewodnim pozostaje uczucie wystawione na próbę czasu. Szaleńczą namiętność wielokrotnie przeniknie smutek.Antonina jest piękną i niezależną panią architekt. Los nie był dla niej łaskawy. W wieku 19 lat została uwiedziona przez dużo starszego... więcej

  • Bardziej być

    Tomik wierszy, w którym kobiecy podmiot liryczny zwierza się ze swoich najbardziej intymnych doświadczeń. Mimo wszelkich przeciwności losu, samotności i zwątpienia w każdym kolejnym tekście widać zmiany na lepsze. Przemianę z zamkniętej w siebie osoby do pewnej i zdecydowanej, która wyrusza w podróż. To... więcej

Etyka

Etyka

Etyka jest pojęciem określającym działanie polegające na badaniu moralności a oraz tworzeniu systemów myślowych, dzięki którym tworzyć można zasady dotyczące moralności.

Etyka jest pojęciem określającym działanie polegające na badaniu moralności a oraz tworzeniu systemów myślowych, dzięki którym tworzyć można zasady dotyczące moralności. Nie jest to jednak moralność, dlatego pojęć tych nie należy mylić. Moralnością, bowiem są wytyczne w postaci zdań rozkazujących typu „Nie zabijaj” a jako, że zdania rozkazujące niczego odbiorcy nie oznajmiają, to słuszność ich nie może zostać potwierdzona ani podważona.

 

Wyraz etyka wywodzi się z greckiego słowa „ethos”, co oznacza „zwyczaj”. Sama etyka jest działem filozofii, której celem jest odnajdywanie źródeł odpowiedzialnych za powstanie moralności. Zajmuje się również rozpatrywaniem efektów wywołanych przez stosowanie się do nakazów moralnych jak również ich brak. Etyka to szukanie przesłanek filozoficznych, dzięki którym możliwe byłoby sporządzenie racjonalnego spisu nakazów moralnych.

 

Etyka badając może równie dobrze poprzeć słuszność istniejących zasad moralnych lub całkowicie zanegować słuszność ich istnienia.

 

R. Carnapa zaproponował współczesny podział norm moralnych na:

 

a) Ze względu na zakres obowiązywania norm moralnych:

- teorie obiektywistyczne – zakładają one, że normy etyczne mają charakter uniwersalny i można je wywieść z ogólnych założeń, a następnie zastosować do wszystkich ludzi.

- teorie subiektywistyczne – zakładają one, że normy etyczne są wytworem poszczególnych ludzi. Prowadzi to do wniosku, że jeśli istnieją jakieś wspólne normy, to są one wynikiem podobnej zawartości umysłów większości ludzi, lub nawet że nie ma czegoś takiego jak wspólne normy i każdy posługuje się swoim prywatnym systemem nakazów moralnych.

 

b) Ze względu na źródło pochodzenia norm moralnych:

- naturalizm – systemy takie próbują wywodzić normy moralne z nauk przyrodniczych i ew. społecznych.

- antynaturalizm – systemy takie starają się dowodzić, że normy moralne muszą pochodzić z "góry", np. od Boga lub z przesłanek ściśle racjonalnych bez odnoszenia się do danych eksperymentalnych

- emotywizm – systemy te traktują nakazy moralne jako wyraz i przedłużenie ludzkich emocji, lub bardziej ogólnie jako efekt działania ludzkiej psychiki i w związku z tym nie ma sensu szukać ani naturalistycznych, ani antynaturalistycznych źródeł tych nakazów, a moralność jest po prostu jednym ze zjawisk psychologicznych.

 

c) Ze względu na ocenę zachowań ludzi:

- motywizm – systemy motywistyczne zakładają, że o moralnej ocenie danego czynu decyduje przede wszystkim motyw. Według tych teorii nie można uznać czynu za moralnie słuszny, niezależnie od jego końcowego efektu, jeśli nie został podjęty z dobrą intencją.

- efektywizm – systemy efektywistyczne zakładają, że o moralnej ocenie danego czynu decyduje wyłącznie jego efekt. Jeśli czyn został dokonany bez intencji lub nawet ze złą intencją ale przyniósł dobry efekt, to można go uznać za moralnie słuszny.

- nominalizm – systemy takie abstrahują zarówno od motywu jak i efektu. Traktują one dobro i zło jako niedefiniowalne pojęcia pierwotne. Dobre w obrębie danego systemu moralnego jest po prostu to, co jest zgodne z nakazami tego systemu. Wobec tego ani motyw, ani efekt nie mają znaczenia w ocenie moralnej danego czynu, lecz po prostu zgodność tego czynu z nakazami moralnymi.[wikipedia]