Olimpiada Historyczna 2011 2012

Historia to nauka o przeszłości, z której wszyscy się w jakiś sposób wywodzimy dlatego nie dziwi sentencja Cycerona Nie znać Historii to być zawsze dzieckiem. Historia Polski i powszechna to element naszej zbiorowej świadomości kształtującej teraźniejszość i przyszłość. Z tego powodu nie sposób przecenić Historię. Historii uczymy się w szkołach i tam nabywamy wiedzy o tym jak było i jakie wnioski można by z tego wyciągnąć. Wiedza zdobywana w szkołach nie jest jednak wystarczająca dla prawdziwych fanów i miłośników tej nauki. Z tego powodu mamy Olimpiadę Historyczną.

 

W roku szkolnym 2011 2012 mamy już 38 edycję Olimpiady Historycznej. Olimpiada jest organizowana i nadzorowana prze Polskie Towarzystwo Historyczne, co daje nam pewność jej profesjonalnego charakteru. Olimpiada jest prowadzona w różnych specjalnościach, według wybranych tematów historycznych. Olimpiada Historyczna startuje niemal równocześnie z nowym rokiem szkolnym, już do 30 września zapoznano uczniów z założeniami olimpiady. Do 7 października upłynął termin zawiadamiania komitetów okręgowych przez komisje szkolne. W dniu 13 października odbyły się ustne eliminacje szkolne, pierwszego stopnia. Uczestnicy olimpiady, którzy otrzymali w eliminacjach ustnych minimum 42 punkty przygotowują badawcze prace pisemne. Tematy tych prac można sprawdzić na oficjalnej stronie internetowej Olimpiady Historycznej. Do 5 grudnia 2011 roku szkoły zostaną poinformowane o uczniach zakwalifikowanych do eliminacji drugiego stopnia. Okręgowe eliminacje drugiego stopnia odbędą się 7 stycznia ( pisemne ) i 12 – 13 stycznia (ustne). Do 20 stycznia komitety okręgowe przesyłają sprawozdanie z eliminacji 1 i 2 stopnia do komitetu głównego olimpiady. W tym prace i materiały dotyczące uczestników zakwalifikowanych do finałowego etapu. Są to 3 pierwsze osoby z każdego okręgu. Finał Olimpiady Historycznej będzie miał miejsce w dniach od 31 marca do 2 kwietnia 2012 roku. Zawiadomienie o miejscu finału do 10 lutego 2012.

 

Tematy do prac badawczych w eliminacjach szkolnych to:

 

Temat 1. Specjalność: Archeologia
Pierwsza monarchia piastowska (X-XI w.) w świetle badań archeologicznych
Temat 2. Specjalność: Starożytność
Rozwój terytorialny cesarstwa rzymskiego w I i II w. n.e. (podboje i organizacja)
Temat 3. Specjalność: Średniowiecze
Ekspansja Normanów w VIII-XI w. i jej wpływ na dzieje średniowiecznej Europy.
Temat 4. Specjalność: Epoka nowożytna
Idee oświeceniowe a kształt cywilizacji europejskiej w XVIII w.
Temat 5. Specjalność: Historia XIX w.
Drogi narodów europejskich do niepodległości od 1815 do 1918 r.
Temat 6. Specjalność: Historia XX w.
Sukces czy porażka? Inicjatywy na rzecz pokoju i bezpieczeństwa na świecie po 1918 r.
Temat 7. Specjalność: Historia parlamentaryzmu w Polsce
Sejm Księstwa Warszawskiego (1807-1812) i Królestwa Polskiego (1815-1831) – skład, kompetencje, tryb funkcjonowania.
Temat 8. Specjalność: Losy Polaków na Wschodzie po 17 września 1939 r.
Między pamięcią a kłamstwem katyńskim. Pamięć i niepamięć o ludobójstwie  katyńskim w Polsce, Rosji i na Zachodzie.
Temat 9. Specjalność: Historia regionu
Długie XIX stulecie – wiek wielkich przemian w Twoim regionie.

 

Życzymy wszystkim uczestnikom olimpiady powodzenia w kolejnych etapach, a tym którzy spóźnili się w tym roku na olimpiadę polecamy ją w przyszłym roku, w następnej edycji.

Niezwykła historia mapy skarbów z II Wojny Światowej

W sercu holenderskiej wsi Ommeren kryje się tajemnica, która mogłaby równie dobrze zostać wyjęta prosto z kart powieści przygodowej. Nie jest to jednak fikcja literacka, lecz autentyczna historia mapy skarbów z czasów II wojny światowej,

Jakie są najczęstsze usterki laptopów i jak ich uniknąć?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie są najczęstsze problemy, z którymi borykają się użytkownicy laptopów i jak można im zapobiegać? Laptopy, mimo swojej wszechstronności i mobilności, nie są wolne od usterek, które mogą znacząco wpłynąć na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *