loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Roma i Amor – historia prawdziwa

    „Roma i Amor – historia prawdziwa” Jerzego Zielińskiego to współczesna powieść obyczajowa o walce z niesprzyjającym losem, popełnianych w życiu błędach i pragnieniu miłości. Główną bohaterką jest Roma. Jest to kobieta w średnim wieku, która postanawia wyjść za mąż za starszego od siebie o dwadzieścia... więcej

  • Kwiat sukcesu

    „Kwiat sukcesu” Marii Jędral to mieszanka literatury science fiction i horroru. Elizabeth jest naukowcem. Prowadzi badania nad rośliną, która może stać się budulcem lekarstwa wyzwalającego ludzi od cierpienia wywołanego pęcherzycą. Roślina okazuje się inteligentną formą życia przywiezioną na Ziemię z... więcej

  • Druga szansa

    „Druga szansa” Juliusza Yulo Rafelda to kontynuacja cyklu sensacyjnych opowiadań zapoczątkowana przez „Podwójny blef”. Trzy kolejne historie, w których dwójka przyjaciół, wchodzi w paradę bandytom wykorzystując swe nietuzinkowe predyspozycje i doświadczenie, zdobyte przez lata w służbach specjalnych.... więcej

  • Dzieciństwo ? Czyli byłam molestowana seksualnie

    „Dzieciństwo ? Czyli byłam molestowana seksualnie” Mileny Kamińskiej przedstawia historię młodej dziewczyny, która od najmłodszych lat była ofiarą molestowania seksualnego. Doświadczyła tego ze strony ojca, a także starszego od niej chłopaka podczas wakacyjnego obozu. Jako dwunastolatka nie miała... więcej

  • Pseudohellenika czyli siedem esejów na siedem dni podróży po Grecji

    „Pseudohellenika” Mariusza Bylińskiego to eseje z ironią i filozoficzna refleksją. Autor ze swobodą łączy oba elementy przedstawiając czytelnikom długą galerię postaci tradycyjnie kojarzonych z kulturą grecką. Są to mityczni herosi, filozofowie, teologowie, poeci, kompozytorzy i malarze, jednak głównymi... więcej

  • Bądź naturalnie piękna

    „Bądź naturalnie piękna” Barbary Ciepielewskiej to poradnik, przedstawiający domowe sposoby „upiększania się” za pomocą naturalnych kosmetyków, które można przygotować samemu w domu. Chyba większość z nas chciałaby wyglądać ładnie, gdyż zdrowy i ładny wygląd sprawia, że jesteśmy lepiej postrzegani przez... więcej

  • Brygida Star Show

    „Brygida Star Show” Magdaleny Trubowicz doskonale wpisuje się w tak lubiany przez miłosnych marzycieli – nurt komedii romantycznej. Powieść w prosty, dostępny i bardzo zabawny sposób przedstawia losy trzydziestoletniej singielki oraz jej świty. Książka jest pamiętnikiem obejmującym dwadzieścia osiem... więcej

  • Opowiadania człowieka jakby stąd

    „Opowiadania człowieka jakby stąd” Marii Jurkiewicz i Sławomira Bogackiego to zbiór utworów przedstawiających kilka aspektów miłości. Pokazują one jej prymat nad innymi uczuciami. Prócz tego zagadnienia, wielokrotnie dotykają w swoich utworach tematu wolności w bardzo szerokim ujęciu. Jedno z opowiadań... więcej

  • Limeryki o Polsce – od damskich poprzez frywolne – do sprośnych nie plugawe

    „Limeryki o Polsce – od damskich poprzez frywolne do sprośnych nie plugawe ” Tadeusza Kurowskiego to pięćset osiemnaście limeryków wybrzmiewających w różnych odsłonach. Większość z nich inspirowana jest na ogół nazwą miejscowości – różnych miejsc w Polsce. Limeryki, jak wskazuje tytuł rozpoczynają się... więcej

  • Z rytmem rymy. Krótkie utwory od żartów po polityczne

    „Z rytmem rymy. Krótkie utwory od żartów po polityczne” Tadeusza Kurowskiego to zbiór osiemdziesięciu czterech wierszy pisanymi z wyboru, w stylu klasycznym. Mieszczą się w obszarach liryki, ballady, nostalgii i doświadczeń starości autora. Napisane także w reakcji na świat: kultury, polityki, finansów... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały