loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Akt oskarżenia przeciwko Kompozytorowi…

    Obecna sytuacja polityczna w kraju budzi wiele kontrowersji i sporów. Z każdej strony słychać o protestach, nieporozumieniach czy sprzeczkach. Są zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy obecnie rządzącej partii. Piotr Stanisław, jako baczny obserwator, zauważył pewne podobieństwo obecnej... więcej

  • Bliżej serca

    Jurek jest  niezwykłym chłopcem. Jego wyjątkowość uwarunkowana jest obecnością dodatkowego chromosomu 21 w jego organizmie. Co to właściwie jest Zespół Downa? Przede wszystkim jest to odmienność biologiczna człowieka, którego natura wyposażyła w dodatkową informację genetyczną zawartą w... więcej

  • Sanatio

    „Sanatio” Myroslawa G to opowieść science fiction z elementami satyry polityczno-społecznej. Wydaje się być to paplanina szaleńca, który zaprasza nas w pozornie znaną nam rzeczywistość, ale czy zdajemy sobie sprawę z tego jak bardzo jest ona niepoważna? Wszystko zaczęło się od fascynacji zwykłego,... więcej

  • Zakon Achawy. Tom 1

    Zakon Achawy przedstawia nam świat Mornera i jego Ajala o imieniu Nimf. Jest to świat przerażający swym okrucieństwem. Świat pełen piękna i malowniczych scenerii. Powieść straszy, bawi, rozczula. Nieśmiertelni Magowie a zarazem Rycerze Zakonu Achawy toczą nieustanne boje z kreaturami tego świata. Ich... więcej

  • Jak zostać sportowcem

    Współcześnie coraz częściej mówi się o zdrowym stylu życia – właściwym odżywianiu, spędzaniu czasu na świeżym powietrzu, aktywności fizycznej. Te wszystkie czynności pomogą nam uzyskać zgrabną sylwetkę. Jednak ruch powinien być ważny nie tylko dla osób zawodowo zajmujących się gimnastyką, ale dla... więcej

  • Świat Henny

    Najstarszy z synów hrabiego Cison, musi zrzec się dziedzictwa i wraz z dwoma braćmi opuścić rodzinny dom, aby dołączyć do grona elitarnych wojowników kontynentu Henny, Czarnego Zakonu. Staje się nieśmiertelny, lecz ceną, jaką musi za to zapłacić, jest przemiana, która wypala w nim wszelkie uczucia.... więcej

  • Nie ufaj nikomu

    Pozycja, na którą składają się różnorodne wątki i w której splatają się problemy od jednostkowych do społecznych. Owo połączenie tworzy jednak spójną całość, wartościową zwłaszcza dlatego, że będąc powieścią w gruncie rzeczy sensacyjną, nie traci z horyzontu innych perspektyw. I tak zazębiają się ze sobą... więcej

  • Fraszki igraszki 8

    Fraszka jako gatunek literacki ma rozbawiać, jednak tematy w niej poruszane nie zawsze są błahe. Witold Oleszkiewicz po raz ósmy zabawia nas swoimi utworami, przepełnionymi nietuzinkowym humorem. Historia fraszek sięga antyku, ale te w wykonaniu Witolda Oleszkiewicza mają charakter współczesny. Ósma... więcej

  • Młody bóg z pętlą na szyi. Część III – Samobójstwo na raty

    Po dzienniku ze szpitala psychiatrycznego i wspomnieniach z pierwszej psychoterapii indywidualnej, nadszedł czas na pogłębienie wiedzy o przeszłości autorki. Anka Mrówczyńska powraca z trzecią częścią cyklu „Młody bóg z pętlą na szyi”, polecanego przez czołowe magazyny psychologiczne i psychiatryczne.... więcej

  • Bierz plecak i lecimy

    Powieść o młodzieży i dla młodzieży. Czytelnicy poznają piątkę nastolatków, którzy właśnie zdali egzamin maturalne i teraz cieszą się pełnią życia i upalnym latem. Chodzą nad zalew i urządzają wycieczki rowerowe w swoim rodzinnym mieście – Tomaszowie Mazowieckim. Przed nimi pełno poważnych decyzji,... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały