loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Czao-Ra

    „Czao-Ra” – to opowiadanie autorstwa Ferdynanda Ossendowskiego napisana w 1931 roku. Książka opowiada o przygodach odważnego psa myśliwskiego  – tytułowego Czao-Ra, który wraz ze swoim panem Mariuszem wędruje przez tajgę. Jest ona bardzo piękna, lecz też niebezpieczna. Maszerują przez lasy,... więcej

  • Ewa. Człowiek złudzeń

    „Ewa. Człowiek złudzeń” to powieść psychologiczna z elementami romansu autorstwa Jakoba Wassermanna napisana w 1920 roku.   Książka opowiada o losach tytułowej Ewy. Czytając ją przeniesiemy się do świata z wątkami intryg, romansów oraz rozmaitych przygód jakie doświadczyła Ewa.   „ Panna... więcej

  • W Harrarze

    W Harrarze to jedna z książek cyklu powieści Karola Maya, z serii Ródu Rodrigandów - będący przeróbką słynnego zeszytowego wydawnictwa Verlag H. G. Münchmeyer pt. Leśna Różyczka. Ukazał się on po raz pierwszy w Polsce w 1926 roku pod tytułem Ród Rodriganda w serii zeszytowej dzieł Karla Maya wydanej... więcej

  • Zwodne światło

    „Zwodne światło” to powieść autorstwa Rudyarda Kiplinga napisana w 1893 roku. Na język polski przetłumaczył Anatol Krzyżanowski. ” Gdybym na stryczku zawisł szubienic, Matko ty moja — o, moja Matko! Wiem, czyja miłość, łzy czyich źrenic Śmierć mi osłodzą — o, moja Matko! Gdybym się w morskiej... więcej

  • Wampir

    „Wampir” to powieść autorstwa Władysława Stanisława Reymonta napisana w 1931 roku.   Główny bohater, poeta Zenon, jest emigrantem z Polski, który osiedlił się w Londynie. Tam znajduje stabilizację życiową oraz piękną narzeczoną Betsy. Jego życie komplikuje się w chwili, gdy pod wpływem... więcej

  • W czas wojny. Nowele

      „W czas wojny” – to zbiór nowel  autorstwa Kazimierza Przerwy-Tetmajera napisanych w 1915 roku. Książka zawiera takie nowele jak U krawca Baczakiewicza w kuchni i Pan Kopciuszyński, jak też utwory Józef Poniatowski, Neftzowie, Chrzciny, Polowanie Sablika, Sablikowa śmierć, Wyjście w... więcej

  • SKYNET ARMIA CIENI

    ZOBACZ FILM REKLAMOWY E-BOOKA!https://www.youtube.com/watch?v=S9ciKADm5ug „SKYNET ARMIA CIENI” Caesara Starlinga to powieść science fiction. Akcja książki rozgrywa się w schyłkowej fazie wojny toczącej się pomiędzy ludźmi a maszynami tworzącymi zbiorową, cyfrową świadomość określoną mianem SKYNET.... więcej

  • Przygody Flory

    ”Przygody Flory” Weroniki Samsel to przepiękna opowieść widziana oczami 10-letniej dziewczynki, o przyjaźni na dobre i na złe oraz o jednym z tajemniczych miejsc, których na świecie są tysiące. Dwie przyjaciółki Maja i Flora przechodząc przez dziurę w płocie znalazły się w magicznym lesie. W tajemniczym... więcej

  • Moje pierwsze boje

    „Moje pierwsze boje” to książka  autorstwa Józefa Piłsudskiego, została napisana w Twierdzy Magdeburskiej, gdzie został uwięziony.    Piłsudski opisuje w niej swoje wspomnienia wojenne, oraz początki Legionów Polskich. Jednak, to nie jest typowo książka wojskowa, ponieważ autor... więcej

  • Koktajle. Przygotuj to sam!

    Koktajle dodają energii, dostarczają składników odżywczych, można je tworzyć z ulubionych składników na wiele sposobów. A co jeszcze jest ważne? Że są one teraz modne. Większość chce się przestawić na zdrowy tryb życia, spożywając owoce i warzywa. Właśnie w formie koktajli, są one bardzo smaczne i... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały