loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Obrazy namalowane rymami

    Większość z wierszy opowiada o patriotyzmie, poświęceniu i żołnierzach wyklętych. Poetka pisząc je, starała się utożsamić z bohaterami. Zastanawiała się nad ich życiem, głównie nad chwilą w której dowiedzieli się, że ich walka się skończyła. O chwili, gdy usłyszeli wyrok śmierci i momencie jego... więcej

  • My Savior. Tom I

    Ocalona przez babcię Ewa, w końcu odetchnęła od swojego okrutnego życia, które towarzyszyło jej przez młodzieńcze lata. Niestety bardzo szybko pojawiają się demony przeszłości. Wkraczając w przestępczy świat, jako policjantka, Ewa nie spodziewa się grożącego jej niebezpieczeństwa. Decydując się na tajną... więcej

  • Cheesecakes sweet and dry

    "Cheesecakes sweet and dry" is a translation of polish culinary book "Serniki słodkie i wytrawne". You will find here a whole gallery of recipes for sweet and salty versions of cheesecakes. The author has been in love with cheesecakes since childhood and cherishes our eyes with surprising taste... więcej

  • Boćko

    Jest to opowieść o małym bocianie o imieniu Boćko, który odbywa swoją pierwszą wędrówkę z Afryki do Polski. Boćko słyszał wiele o kraju, w którym się urodził, zna język polski i wiele polskich zwyczajów, ale tak naprawdę nie zna swojej ojczyzny, gdyż on i jego rodzina wylecieli z Polski, gdy był... więcej

  • Żyć szczęśliwie, czyli jak kreować swoją przyszłość

    Jeśli czujesz, że z twoim życiem jest coś nie tak. Od dłuższego czasu bezskutecznie poszukujesz klucza do szczęścia i sukcesu, to najlepszy moment na zmianę. Wioletta Wilczyńska, autorka książki "Żyć szczęśliwie, czyli jak kreować swoją przyszłość" namawia czytelników, by zmianę sposobu życia zacząć od... więcej

  • Wileńszczyzna w miniony czas. Cykl „Z zza zasłony czasu”

    Życie dwóch rodzin, żyjących na Wileńszczyźnie od pokoleń, zostaje zakłócone przez wielką politykę. Lata okupacji, a po wojnie zmiana granic Polski i repatriacje, oddziałują bezpośrednio na ich losy. Zdarzenia śmieszne przeplatają się z dramatycznymi, ludzie wpadają w wiry historii, zakochanym nie... więcej

  • Psychologiczne odbicie

    Świat mafii i przestępców, strzały, broń, niebezpieczny klimat kolejnych misji, ciągłe napięcie i wątpliwości. W samym środku tego świata za namową Konrada i na własne życzenie znalazła się Liza. Nie trafiła tam przez przypadek, ponieważ lata ćwiczeń na strzelnicy, aktywny tryb życia i niezaprzeczalne... więcej

  • Poszukiwacz marzeń. Z kamerą wśród kobiet Iranu

    Aby zrozumieć obecną sytuację w Islamskiej Republice Iranu, trzeba poznać historię kraju. Autorka, mimo ostrzeżeń rodziny i znajomych zdecydowała, że podejmie się tego niełatwego zadania i stworzy reportaż. Podróż do Iranu była dla niej odkrywaniem wolności. O tym, jak silne są mieszkanki tego kraju... więcej

  • Poród w hipnozie. Szkoła rodzenia

    Wykorzystanie transu hipnotycznego do nauki rodzenia stanowi swego rodzaju symulator porodowy, umożliwiający uzyskanie informacji o przebiegu porodu w sposób niekonwencjonalny. Jeszcze na długo przed urodzeniem dziecka umysł ciężarnej utrwala sobie schematy postępowania w poszczególnych fazach porodu.... więcej

  • Moje szerokie tory

    Na pierwszy rok filologii rosyjskiej zakwalifikowało się dziewięć dziewcząt, pochodzących z różnych stron Polski. Wzorowe uczennice uczestniczące w olimpiadach przedmiotowych, społecznice lub córki wysokich osobistości partyjnych. Zanim jednak tam dotarły musiały zdać egzamin za znajomości języka i... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały