loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Ucieczka w świat słońca i seksu

    „Ucieczka w stronę słońca i seksu” Wojciecha Tadkowskiego to powieść kryminalno – erotyczna. Krzysztof to człowiek, który miał ustabilizowaną pozycję społeczną, otwartą drogę do kariery naukowej, wystarczające dochody i powodzenie u kobiet. To wszystko jednak nie sprawiało, że był szczęśliwy. Chciał... więcej

  • Boska seksualność czyli sztuka kochania sercem

    "Boska seksualność czyli sztuka kochania sercem" Grzegorza Kaźmierczaka to wydanie II – uzupełnione. Książka jest esencją świadomości - kondensacją prawdy o niej, spisanej w przeciągu kilku dni, jako dar dla każdego. Dar kochania Sercem jest nieuchronny dla każdego, kto zechce doświadczać w Nowej Ziemi.... więcej

  • Reminiscencje – wspomnienia i refleksje

    „Reminiscencje – wspomnienia i refleksje” Zdzisława Moczyńskiego to po prostu wiersze. Autorem tomiku jest „starszy pan”, miłośnik poezji, który jak mówi pisanie wierszy czynił od młodych lat, aż po te – sięgające jego dojrzałości życiowej. Pasjonował się twórczością następujących pisarzy: K.I.... więcej

  • Życie nieutulone

    Opowiadanie „Życie nieutulone” autorstwa Marka Skulskiego jest oparte na prawdziwej historii. Opisuję życie bohatera od jego wczesnego dzieciństwa do chwili obecnej, widziane oczyma dziecka, młodzieńca i dorosłego człowieka. Opowiadanie jest formą życiorysu, ale przedstawionego w niekonwencjonalny... więcej

  • Szerszenie czyli W piekle Odsieczy Wiedeńskiej tom II Na krwawym szlaku

    „Na Krwawym Szlaku” - to druga część powieści (trylogii) Adama Jana Czarskiego pt: - „ SZERSZENIE ”, czyli - „W Piekle odsieczy Wiedeńskiej” . Pierwszy tom tej rycerskiej powieści pt: - „ Odsiecz ” kończy się opisem wielkiego zwycięstwa wojsk chrześcijańskich dowodzonych przez polskiego Króla Jana... więcej

  • Erasmus – Bóg seksu i miłości

    „Erasmus – Bóg seksu i miłości” Anny Forestern to oparta na faktach opowieść studentki, która rozpoczęła odkrywanie świata, a przede wszystkim swojego wnętrza poprzez wyjazd na wymianę studencką. Świeżo upieczona studentka turystyki i rekreacji postanawia spróbować swoich sił za granicą i wyjeżdża na... więcej

  • Pani Nela z Saskiej Kępy

    „Pani Nela z Saskiej Kępy” to poruszająca, fabularyzowana opowieść, która pozwoli nam poznać Anielę Bińkowską, która w roku 1928 przyjechała z Łodzi do Warszawy, by rozpocząć nowe życie. Historia opisana w książce oparta została na prawdziwym życiorysie, dlatego przejdzie nam poznać skrawki z dawnego... więcej

  • Fraszki igraszki V

    „Fraszki igraszki” Witolda Oleszkiewicza są V zbiorem autora. Tak jak w poprzednich częściach i tym razem zachowana została spójność w wyrażaniu swoich spostrzeżeń na temat istniejącego świata. Po raz kolejny krótkie, czasami jednowersowe, rymowane utwory skłaniają do refleksji, do znalezienia własnych... więcej

  • W poszukiwaniu źródła – korzenie cywilizacji na Ziemi

    „W poszukiwaniu źródła – korzenie cywilizacji na Ziemi ” Łukasza Kulaka to próba rekonstrukcji zapomnianego świata naszych przodków. Próba ta, jest o tyle ciekawa, że oparta została w dużej mierze na faktach, które przez oficjalną, akademicką naukę są przemilczane. Analizując wiedzę starożytnych ludów... więcej

  • Odzyskane szczęście – wolność od bagażu z dzieciństwa

    „Odzyskane szczęście – wolność od bagażu z dzieciństwa” Wojciecha Gębury to poradnik z obszaru rozwoju osobistego, dedykowany osobom pochodzącym z rodzin dysfunkcyjnych. Dorastanie w takiej rodzinie nie odbiera szans na szczęśliwe i spełnione życie pod warunkiem, że wiemy, jak uporać się z tym bagażem.... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały