loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Dziedzictwo piorunów

    „Dziedzictwo piorunów” Juliusza Marka to zbiór opowiadań, pozornie niezwiązanych ze sobą historii, których częścią wspólną jest pojawiająca się w każdej z nich tajemnicza burza. Zmienia ona dotychczasowy świat, niektórym ludziom przeobraża osobowości, a innych uwalnia od dotychczasowych obciążeń. Autor... więcej

  • Podwójny blef

    „Podwójny blef” Juliusza Rafelda to początek serii sensacyjnych opowiadań z dwójką bohaterów, przyjaciół i byłych agentów służb specjalnych. Artur „Art” Master i Tomasz „Tom” Barski po latach działalności w służbach specjalnych szukają swego miejsca w cywilnym życiu. Nieoczekiwanie przekonują się, że... więcej

  • Opuścić wczoraj

    „Opuścić wczoraj” Piotra Wołoszyka to wstrząsający obraz życia dziecka w patologicznej rodzinie i heroicznej próby ucieczki od "złego domu". Bohaterką powieści jest piękna i utalentowana artystycznie Katarzyna, która przez większość życia zmaga się z przeciwnościami losu. Dom, w którym dorasta jest... więcej

  • Ważne są tylko chwile

    „Ważne są tylko chwile” Angeliny Palm to powieść prowadząca przez zawiłe korytarze kobiecej osobowości. Pokazuje jak to jest być komuś podporządkowanym, jednocześnie uświadamiając, jak bardzo chce się być wtedy wolnym i niezależnym. Anastazja, główna bohaterka książki, z pozoru zwyczajna kobieta, z... więcej

  • Księżniczka i książęta

    Opowieść warszawskiej pisarki Joanny Plasoty „Księżniczka i książęta, czyli polowanie na tego jedynego” to głęboka prawda o ludzkim, niedojrzałym życiu i infantylnie dokonywanych wyborach. Autorka na kanwie własnej historii, w której jest ogrom przeżytych bolesnych doświadczeń, ale przede wszystkim... więcej

  • Dzieci Jonasza

    „Dzieci Jonasza” Joanny Stańdy to zbiór nowel o samotności, smutku, bólu, o ludzkich wadach i słabościach, lękach i poczuciu winy. Są też jednocześnie wyznaniem wiary w to, że wszystko, co dzieje się w naszym życiu ma sens i jeśli nie będziemy się buntować przeciwko losowi lecz z rozwagą, mądrością oraz... więcej

  • Kubańskie kłamstewko

    „Kubańskie kłamstewko” Joanny Masiubańskiej to książka oparta na relacjach kubańskich emigrantów, którzy uciekli spod bezwzględnej dyktatury Fidela Castro. Autorka publikacji, choć na Kubie przebywała tylko tydzień, poruszona sytuacją jej mieszkańców długo nosiła się z zamiarem opisania tego, jak naprawdę... więcej

  • Notatki o niebłahych sprawach

    „Notatki o niebłahych sprawach” Bogdana Kluczyńskiego to zbiór krótkich przemyśleń i spostrzeżeń na różne tematy, w tym o charakterze poznawczym, egzystencjalnym, moralnym, filozoficznym, itd. Autor na podstawie tych rozważań próbuje zachęcić odbiorcę do refleksji i przemyśleń w celu poszukiwania... więcej

  • Na przekór

    „Na przekór” Ireny Dobosiewicz to powieść pełna bólu, cierpienia, wzruszeń i tęsknoty za prawdziwą miłością, która czasami bardzo późno, ale jednak przychodzi. U Agaty, matki dwojga dzieci, a zarazem głównej bohaterki książki, zostaje zdiagnozowana choroba Alzheimera. To dopiero początkowe objawy, jednak... więcej

  • Pieprz w oczach, czyli podśmiewajki

    „Pieprz w oczach, czyli podśmiewajki” Aleksandra Janowskiego to publicystyka podana w atrakcyjnej, pełnej humoru formie. Najnowsza propozycja autora jest zbiorem zabawnych dialogów, toczących się między wykształconym, obytym w świecie Redaktorem, a panem Janem, reprezentantem przeciętnego obywatela III... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały