loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Pierwsza miłość

    „Pierwsza miłość” to krótka powieść, w której autor dochodzi do pewnej równowagi i sugeruje, że miłość, podobnie jak przyroda, może być dla człowieka źródłem nie tylko tragizmu, ale też i piękna.   W drugiej części ogrodu przedzielonego parkanem zamieszkuje młoda dziewczyna o imieniu Zinaida.... więcej

  • Opowieść wigilijna

    Opowieść wigilijna to opowiadanie  Karola Dickensa nawiązujące do Wigilii Bożego Narodzenia.   Opowiadanie Karola Dickensa jest moralitetem w stylu wiktoriańskim. Pokazuje głębokie doświadczenie i przemianę skąpca Ebenezera Scrooge’a, zachodzącą w czasie nocy wigilijnej. Jest on... więcej

  • Podróż podziemna. Przygody nieustraszonych podróżników

    Podróż podziemna. Przygody nieustraszonych podróżników to powieść przygodowa autorstwa Juliusza  Verne’a. Główny bohater  Niemiec z Hamburga, profesor mineralogii – Otto Lidenbrock, oraz jego bratanek, sierota  Axel podróżują pod powierzchnią Ziemi i przebywają drogę od Islandii do... więcej

  • 20.000 mil podmorskiej żeglugi

    20.000 mil podmorskiej żeglugi to powieść przygodowa i fantastyczno-naukowa Juliusza Verne’a. Jest to druga część tak zwanej dużej trylogii Juliusza Verne’a  (Dzieci kapitana Granta, Dwadzieścia tysięcy mil podmorskiej żeglugi, Tajemnicza wyspa). W powieści opisano szczegóły życia pod wodą... więcej

  • Jerozolima. Miasto Boga

    „Jerozolima. Miasto Boga” Eweliny Rubinstein to przewodnik łączący ze sobą elementy reportażu, wywiadu, dokumentu. Opatrzony znakomitymi zdjęciami przenosi nas do stolicy Izraela, w którym świat arabski miesza się z żydowskim, a żydowski z chrześcijańskim. Poznając tę publikację dowiemy się między... więcej

  • 20 opowiadań

    Opowiadania wybitnego rosyjskiego pisarza drugiej połowy XIX w., w których carska Rosja została przedstawiona w krzywym zwierciadle humoru podszytego ironią i sarkazmem. Carska Rosja widziana okiem Antoniego Czechowa – mistrza małych form literackich i pisarza o wyjątkowo ostrym piórze. Opowiadania... więcej

  • Pożegnanie jesieni

    Pożegnanie jesieni – to powieść autorstwa Stanisława Ignacego Witkiewicza. Powieść opowiada o dojrzewaniu i upadku młodego dekadenta Atanazego Bazakbala. Jego działania i wszelkie eksperymenty (narkotyczne, erotyczne, psychiczne) doprowadzają do samobójstwa jego żonę, zaś on sam popada w całkowitą... więcej

  • Przygody Sinbada żeglarza

    Przygody Sinbada  żeglarza to powieść przygodowa autorstwa Bolesława Leśmiana.   Sindbad Żeglarz mieszka z wujem Tarabukiem – poetą, w Bagdadzie. Pewnego dnia, zachęcony przez Diabła Morskiego, postanawia wypłynąć w świat. W swojej podróży przeżywa wiele przygód.   Utwór dla... więcej

  • Przygody fenka wędrowniczka

    „Przygody fenka wędrowniczka” Marii Boukef to rymowana, dwuczęściowa bajka mówiąca o buncie i dojrzewaniu. Opisywany w niej fenek – żyjący w Afryce to ssak przypominający trochę psa, trochę lisa, który postanawia opuścić dom rodzinny i udać się w podróż życia. Jego decyzja wywołuje zaniepokojenie... więcej

  • Trzej muszkieterowie. Tom II

    Trzej muszkieterowie. Tom II Aleksandra Dumasa - to kontynuacja powieści, w której akcja rozgrywa się głównie we Francji, w latach 1625-1665. Treścią są przygody czterech przyjaciół muszkieterów gwardii królewskiej: Atosa, Portosa, Aramisa i d'Artagnana.   Obok wątków fikcyjnych mamy tu też... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały