loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Krzyk nocy

    „Krzyk nocy” to szósty tomik Barbary Wrzesińskiej, który powstał z gościnnym udziałem córki Magdaleny, prezentującej również swoje wiersze. Treść książki wzbogacona jest fotografiami obrazów akrylowych stworzonych przez samą autorkę, a także rysunkami namalowanymi przez córkę. Wiersze stanowią rymowane... więcej

  • Oświęcim. Pamiętnik więźnia

    Pamiętnik ten został napisany przez ciężko chorego młodego chłopaka, który został zwolniony z obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu. Impulsem do napisania pamiętnika było przede wszystkim żarliwe przywiązanie, do pozostawionych w obozie towarzyszy. W każdym dniu, po wiele razy... więcej

  • W czwartym wymiarze

    „W czwartym wymiarze” – to zbiór dwunastu fantastycznych opowiadań  Antoniego Lange,  opublikowany w 1912 w Krakowie.   Choć opowiadaniom zbioru zdecydowanie bliżej do baśni, powszechnie uważa się je za głównego przedstawiciela wczesnego okresu rozwoju fantastyki naukowej w Polsce.... więcej

  • Akt oskarżenia

    Obecnie rządzący, po zdobyciu miażdżącej przewagi w obu Salach Koncertowych Wielkiej Orkiestry Symfonicznej, chcąc wywiązać się ze swoich zobowiązań wyborczych, najpierw podjęli działania mające na celu sparaliżowanie pracy, Trybunału Konstytucyjnego. Uchwalono nowelizację ustawy, regulującej jego... więcej

  • Zakaz ruchu

    „Zakaz ruchu” to kolejna książka autorstwa Stefana Szczygłowskiego. Książka jest wybitnym dziełem literackim porównywalnym do utworów Brunona Schulza, utworem bardzo skromnym treściowo, ale o uniwersalnym wydźwięku i ponad czasowej pozornie biernej treści. Autor sam poszukując od lat wielu... więcej

  • Rzeczpospolita. Duma i wstyd

    „Rzeczpospolita duma i wstyd” - łączy w sobie dwa żywioły - historię i politykę. Autor, podążając za Cyprianem Kamilem Norwidem, przeszłością tłumaczy teraźniejszość i współczesność przeszłością.Książka jest błyskotliwą oceną kondycji naszej Ojczyzny na przestrzeni wieków - zawiera wiele... więcej

  • Miłość ponad wszystko

    „Miłość ponad wszystko” Małgorzaty Król to przewodnik po Świecie Pozaziemskim. Każdy z nas zastanawiał się czy istnieje świat Duchowy, kto się po nim porusza i czego możemy się dzięki niemu dowiedzieć. Na wszystkie te pytania odpowiada autorka poradnika, która praktykowała seanse i hipnozy. Opowiada o... więcej

  • Dzieje wypraw krzyżowych

    Szereg ośmiu wypraw prowadzonych przeciw muzułmanom w XI, XII i XIII wieku w celu odzyskania Ziemi Świętej, a zwłaszcza Jerozolimy. Wyjątek stanowiła IV wyprawa krzyżowa, ostatecznie skierowana przeciw prawosławnemu Konstantynopolowi.   W okresie średniowiecza ogromne poruszenie w świecie... więcej

  • Walki w obronie granic 1-9 września. Kampania wrześniowa w oświetleniu niemieckim

     Gdy minął pamiętny wrzesień 1939 przy błyskawicznym rozwoju wydarzeń, nie każdy mógł być świadkiem zachowania się polskich żołnierzy. Wielu zasnuły oczy obrazy ewakuacji, odwrotu, załamywania się Naczelnego Dowództwa i aparatu państwowego. W sercach polskich powstawał żal do własnych żołnierzy,... więcej

  • Prawdzie w oczy

    „Prawdzie w oczy” Leopolda Trafnego to tomik poezji, to rymy z życia wzięte. Autor zaprasza czytelnika do zadumy, namysłu, zastanowienia się, przeżycia, zakwestionowania lub dołączenia do niego, postawienia pytania, porady. Jest to manifest, ukazanie prawdy, życia, takim jakie było i jest. Prawdy w... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały