loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Park dinozaurów

    „Park dinozaurów” Andrzeja Szmidli to powieść obyczajowa z tłem biznesu i polityki. Bohaterami są dwa pokolenia 50-latków i 25-latków. Karolina i Kamil – reprezentujący „młodych”, szukają swojej życiowej drogi. W poszukiwaniach odnajdują obraz kraju podzielonego na branże zyskowne dla elit i strefy... więcej

  • Sztuka wywiadu

    „Sztuka wywiadu” Karola Jamki to opowieść sensacyjna z tłem szpiegowskim. Głównym bohaterem jest 25-letni mężczyzna, który przyjeżdża z prowincji do stolicy w poszukiwaniu pracy. Zbieg okoliczności powoduje, że chłopak wpada w sam środek afery szpiegowskiej. Książka przedstawia nam ciągłą rywalizację... więcej

  • Dysonanse i harmonie

    „Dysonanse i harmonie” Joanny Kupniewskiej to pełna humoru i ciętego dowcipu powieść o dążeniu do realizacji marzeń i przemianach, jakie dosięgają każdego z nas pod wpływem życia w zgodzie i obok natury. Bohaterką książki jest czterdziestodwuletnia Mariola, prowadząca spokojne życie u boku nudnego i... więcej

  • Historyjki saharyjskie i rymowanki dla wnuka

    „Historyjki saharyjskie i rymowanki dla wnuka” Marii Magdaleny Boukef to zbiór opowiadań w formie rymowanek dla najmłodszych. Przedstawiają najczęściej zwierzęta bardzo egzotyczne i mało znane dla polskich dzieci. Dzięki historyjkom poznać możemy na przykład fenka, który przypomina małego pieska i jest... więcej

  • Odnaleziona odwaga

    „Odnaleziona odwaga” Dragony Rock to romans paranormalny, czyli połączenie realizmu z fantastyką. Bohaterką jest dwudziestokilkuletnia Lina, która z objawami depresji i schizofrenii, po śmierci przyjaciela – psa Xeny, trafia do szpitala psychiatrycznego. Tam poznaje młodego psychologa – Subaru. Oboje... więcej

  • Adlen

    Główna bohaterka po śmierci matki obiecała sobie, że zaplanuje każdą chwilę swojego życia tak, aby nic nie było w stanie jej zaskoczyć. Jak bardzo naiwne było to założenie miała się przekonać kilka lat później, pewnego pogodnego wieczoru, gdy na jej drodze stanął umierający, młody mężczyzna ubrany w... więcej

  • Hum Ha Ostatni

    „Hum Ha Ostatni” Witolda Dzielskiego to powieść przygodowa, baśń, w której magia przenika się ze światem realnym i nie zawsze jest wykorzystywana do czynienia dobra. Tytułowy bohater, a zarazem uzdrowiciel Hum, zostaje wplątany w wir dziwnych zdarzeń, a żeby przeżyć musi uciekać ze swojej rodzinnej... więcej

  • BoSa

    „BoSa” Bogumiły Salmonowicz to przepiękna poezja, która przyciąga, emanuje ciepłem i budzi prawdziwe emocje. Autorka przedstawia w swoich wierszach świat nie tylko piękny i dobry, ale wręcz przeciwnie, przeplatają się w nim różne wydarzenia, niekoniecznie miłe. Jednak mimo wyraźnych emocji widać dystans... więcej

  • Nina, prawdziwa historia

    „Nina, prawdziwa historia” Eweliny Rubinstein to opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości, o zmierzeniu się ze swymi słabościami i lękami. Przedstawia historię młodego prawnika, który cofając się w czasie, uświadamia sobie, dlaczego stał się bohaterem dziwnych w tym czasie zdarzeń. Daniel, odbywając... więcej

  • Dzielnica

    „Dzielnica” Roberta Wegi to polska powieść sensacyjno – kryminalna. Głównym bohaterem jest Robert Bondowski, z zamiłowania informatyk, mieszkający na jednym z polskich blokowisk. Miejsce to należy do jednych z najniebezpieczniejszych w mieście, również za sprawą pubu Rudolfa Nowotnego – handlarza... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały