loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Tatuaże podświadomości

    Tatuaż jest ozdobą, formą modyfikacji ciała wzbudzającą różne uczucia – podziw, strach, fascynację. Bywa sposobem wyjścia poza narzuconą estetykę, unaocznieniem własnych wartości. Właśnie ta metafora ozdabiania ciała posłużyła Grażynie Mączkowskiej do przekazania bardzo istotnej prawdy. Książka „Tatuaże... więcej

  • Balans

    Sport żużlowy, jak każdy sport motorowy, naraża zawodników na niebezpieczeństwo w razie upadków czy zderzeń. W przypadku tej dyscypliny jest to szczególnie częste, ze względu na bliski kontakt zawodników. Sönke Petersen, żużlowiec, przed którym drzwi do kariery stały otworem, uległ poważnemu wypadkowi na... więcej

  • Na wpółświadomy. Powtarzając za samym sobą

    Mitologiczny Ikar, syn Dedala, który wraz z ojcem wzbił się w powietrze, na skrzydłach zbudowanych z piór spojonych woskiem, stał się symbolem uporczywego dążenia do realizacji własnych celów wbrew naturalnemu porządkowi świata. I właśnie do tego motywu nawiązuje Maksymilan Bron w wierszu rozpoczynającym... więcej

  • Opowieści minionego lata

    Jaki naprawdę jest świat? Zwyczajny, nudny i przewidywalny czy może tajemniczy, zaskakujący, pełen niespodzianek? Na własnej skórze przekonała się o tym Marta, bohaterka książki Grażyny Krynickiej „Opowieści minionego lata”. Nieoczekiwany splot wydarzeń, których była uczestnikiem – porwanie ciotki Agaty,... więcej

  • Orchidea

    Dla głównej bohaterki, kobiety w kwiecie wieku, jeden wieczór zmienia życie o 180 stopni. Bohaterka, choć początkowo nie może odnaleźć się w nowej rzeczywistości, przymuszona do rzeczy, których powstydziłaby się porządna matka i żona – musi brew swojej woli wykonywać “zlecenia” swojego nowego szefa.... więcej

  • Potworna Michasia

    Michasia ma siedem lat, blond włoski i duże niebieskie oczka. Wygląda niewinnie, niczym aniołek. Nie ma ani brata, ani siostry. Jest jedynaczką. Rozpieszczoną jedynaczką. Zawsze musi być tak, jak chce dziewczynka. Zwłaszcza w domu. Rodzice ustępują jej na każdym kroku. Dziadkowie również. Wszystko... więcej

  • Imperatyw Boga

    Jeśli nadal chcesz myśleć o sobie to co myślisz, nie musisz czytać tej książki… A może już znasz odpowiedź na pytania: Czy to prawda, że od tysiąca lat żyjemy w porządku społecznym promującym podłość? Czy Słowianie to chrześcijanie? Czy Szatan to fikcja, ale jego ofiary już nie? W tej książce nie ma... więcej

  • Wspomnienia sztucznej inteligencji

    Czy za 100 - 200 lat nasze prawnuki i praprawnuki będą żyć w otoczeniu androidów – człekokształtnych robotów, wyposażonych w sztuczną inteligencję? Czy takie bliźniaczo podobne do człowieka automaty będą dla ludzi pomocą, ale i konkurencją? Czy android – idealny żołnierz i android – idealna kochanka, to... więcej

  • Jak ułożyć swoje życie finansowe

    Wiedzy związanej z obszarem finansów nie przekazano nam w szkole. Niektórzy uparcie wierzą, że jakimś przedziwnym sposobem zrodzi się ona w ich głowie sama i nie podejmują żadnych wysiłków, by ją zdobyć. Jednak autor chce przekazać ludziom jak najwięcej informacji, których nie dostanie się w szkole. W... więcej

  • Trzeba długo iść, żeby dojść do siebie

    Zamożna, wykształcona rodzina, zapewniająca dzieciom odpowiednie warunki do nauki i poznawania świata. Pozornie obraz rodziny Doroty nie budzi żadnych zastrzeżeń, bo w takich domach TO się nie zdarza... Może, dlatego rodzicom-lekarzom tak trudno było dopuścić do siebie myśl, że ich córka cierpi na... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Dwudziestolecie międzywojenne w literaturze

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Mała czcionka Średnia czcionka Duża czcionka Zobacz cały

Przygotuj się na sprawdzian z epoki Dwudziestolecia międzywojennego. Kompendium – ściąga zawiera najczęściej pojawiające się zagadnienia na języku polskim, w szkole średniej. Powtórz i usystematyzuj swoja wiedzę.

Zagadnienia pojawiające się w kompendium:

Ramy czasowe epoki

Dadaizm

Futuryzm

Główne gatunki uprawiane w dwudziestoleciu międzywojennym

„Mieszkańcy” J. Tuwim

„Dusiołek” B. Leśmian

„Miłość” M. Pawlikowskiej – Jasnorzewskiej

Szczegółowy opis jednego z tematów:

„Ferdydurke” W. Gombrowicz

Główni bohaterowie

Józio Kowalski

Profesor T. Pimko

Zuta Młodziakówna

Joanna i Witold Młodziakowie

Rodzina Hurleckich

Miętus

Obraz szkoły w „Ferdydurke” Gombrowicza przedstawiony został w sposób absurdalny i groteskowy. Autor pisząc powieść, miał na celu ośmieszenie istniejącej wówczas rzeczywistości. Szkoła jako instytucja nie spełniała właściwie swej roli. Występował w niej podział na formy nauczycieli mających zawsze rację i formy uczniów, którzy musieli być całkowicie ulegli wobec profesorów. Zamknięci w formie ucznia, prymusa, niewinnego, niedojrzałego młodego człowieka, naiwnego aż do przesady. Był to tzw. proces „upupiania”, wprowadzonego przez profesorów szkoły dyr. Piórkowskiego. Polegał ona na produkowaniu ludzi „zielonych”, niedorosłych, niezdolnych do samodzielnego myślenia. Jednak nie wszyscy uczniowie ulegali tej formie. Wielu z nich próbowało wyrwać się z niej, jednak bezskutecznie, gdyż popadali w następną formę. Takim chłopcem był Józio, główny bohater lub Miętus, który przeciwstawiał się procesowi, „ugębiania”, który powodował, że uczniowie nie mogli mieć własnego, sprzecznego z ogólnie głoszonym poglądem, zdania. Przykładem może tu być lekcja o Słowackim, który „wielkim poetą był” i nikomu nie wolno było nawet pomyśleć inaczej, gdyż będzie prześladowany i niszczony. Autor ośmieszył system nauczania, który zamiast przygotowywać młodzież do życia, to pogrążał ich w nieświadomości i niedojrzałości. Parodią było również to, że rodziny uczniów przyglądały się temu wszystkiemu zza szkolnych bram bez żadnych reakcji czy protestów, przeciw temu, co się tam praktykowało. Gombrowicz starał się uświadomić, że to, co prezentujemy to forma, z której nie możemy się wyzwolić. Chcemy, czy nie, przechodzimy z formy w formę. Podkreśla, że forma jest treścią naszego życia. Obraz szkoły, przedstawiony przez Gombrowicza, jest kompromitacją instytucji, która nie spełnia właściwie swej roli. Szkoła nie rozwija, nie kształtuje i nie poszerza horyzontów młodego człowieka, natomiast zamyka go w dzieciństwie i niesamodzielności.

Zobacz cały