Wypracowanie „Pan Tadeusz” – Walka, Adam Mickiewicza

Adam Mickiewicz napisał jedno ze swych największych dzieł „Pan Tadeusz” podczas pobytu w Paryżu. Impulsem do jego napisania była trudna sytuacja polskich emigrantów. Należy dodać, że dodatkowymi motywami mający wpływ na kształt tego utworu są: upadek powstania listopadowego i związane z tym faktem niknące szanse na odzyskanie niepodległości przez Polskę. Podjął w nim tematykę sprawy narodowowyzwoleńczej aby wesprzeć i pokrzepić rodaków przebywających na emigracji. Przywołał i barwnie opisał wydarzenia mogące ponownie wzbudzić nadzieje rodaków: Napoleona i jego powitanie na ziemiach polskich, Legiony dąbrowskiego, czy powstanie organizowane przez księdza Robaka.

Poniższe wypracowanie realizuje tematykę ukazując wszystkie te wątki. Całość poparta jest stosownymi cytatami pochodzącymi z tekstu lektury. Wypracowanie zawiera 440 słów.

 

 

„Pan Tadeusz” – sprawa walki narodowowyzwoleńczej

„Pan Tadeusz” to jeden z najbardziej znanych utworów Adama Mickiewicza, powstał on w roku 1834 podczas pobytu autora w Paryżu. Jako oddany patriota nie pozostawał on obojętny na losy ojczyzny, tęskniąc za nią marzył o powrocie. Dostrzegł również prawdziwe oblicze emigracji- widział dzielące ludzi różnice oraz ich problemy z odnalezieniem siebie w nieznanej rzeczywistości. Postanowił więc w jaki kol wiek sposób podnieść na duchu rodaków, stworzyć dzieło, którego treść pozwoli uwierzyć w leprze jutro. Obraz zawarty w utworze ukazuje Litwę jako sen z lat młodzieńczych. Należy dodać, że dodatkowymi motywami mający wpływ na kształt tego utworu są: upadek powstania listopadowego i związane z tym faktem niknące szanse na odzyskanie niepodległości przez Polskę.

Przebywający na emigracji autor pragnął ukazać wszystkim swym rodakom obrazy budzące nadzieje, jak witanie Napoleona czy Legiony Dąbrowskiego. Ten moment miał przecież stworzyć realne szanse zwycięstwa. Postać cesarza ukazana została w pozytywnym świetle – to wręcz bohater idealny, posiada takie cechy jak moc i siła charakteru. Potrafi przewodzić i wieść podległe sobie wojska do zwycięstwa. Stanowisko to ukazuje cytat ”…ów mąż, bóg wojny, otoczon chmura pułków, tysiącem dział zbrojnych, wprzągłszy w swój rydwan orły złote obok srebrnych…”. Kolejnym tematem poruszającym zagadnienie walki narodowowyzwoleńczej jest stanowisko autora do postaci generała Henryka Dąbrowskiego. W lekturze widzimy jak do jego legionów wstępuje Tadeusz i Hrabia oraz przedstawiciele młodszego pokolenia młodzież litewska. W roku 1812 wyruszają oni pod wodzą generała  na Rosję. Pośród wszystkich tych obrazów najsilniej zarysowana postacią, która ukazuje tę tematykę jest jednak ksiądz Robak. Ten bernardyn sam przygotowuje powstanie i nie szczędzi wszelkich środków do jego realizacji. Nie poddaje się znając ryzyko, ale dzielnie i niezłomnie dąży do celu. To on przed przybyciem cesarza przygotowywał cało szlachtę i próbował zorganizować powstanie, jak mówi w przytoczonym cytacie: ”… Francuzi uderzają z przodu. A gdyby z tyłu zrobić powstanie narodu?.”. Jego marzeniem jest zdjęcie hańby z rodziny poprzez rozpoczęcie działań powstańczych w Soplicowie. Taka postawą ukazali by swe najwspanialsze cechy, zasłużyli się na polu walki na poczet całej ojczyzny. Wszystkie te opisy i sytuacje oprawione są niesamowita atmosferą. Mickiewicz przyłożył ogromna wagę by wytworzyć nastrój mówiący o wyjątkowości wiosny roku 1812 – „O, wiosno kto cię widział wtenczas w naszym kraju. Pamiętna wiosno wojny, wiosno urodzaju! „

Należy więc na podstawie powyższych przykładów jednoznacznie stwierdzić, że tematyka narodowowyzwoleńcza jest jednym z głównych wątków utworu. Dzięki poruszaniu kolejnych obrazów autor dawał nadzieje, pokrzepiał swych rodaków. Utwór  miał za zadanie jednoczyć cały naród, ukazany w nim bowiem moment walki pokazuje, że idea wolności wywołuje te same uczucia u każdego obywatela. Przedstawiciele wszystkich klas wyzbywają się w tym momencie dzielących ich poglądów i różnic, stają ramię w ramie, jako jedność w walce najważniejszą sprawę- wolność ojczyzny.

“Spleen II” interpretacja wiersza Charles Baudelaire, wypracowanie
Spleen II” interpretacja wiersza Charles Baudelaire Charles Baudelaire urodził się 09. 04. 1821 roku we francuskiej stolicy Paryżu. To tam spędził...
Azja Mellechowicz (Tuhaj-bejowicz) – charakterystyka postaci H. Sienkiewicza, wypracowanie
Azja Tuhaj-bejowicz był synem tatarskiego wodza Tuhaj-beja. Był to „człek bardzo młody, bo ledwie dwadzieścia kilka lat wieku liczący”. Był bardzo...
Antygona jako motyw bohatera tragicznego
Antygona jest bohaterką tragiczną. Wynika to z sytuacji w jaką się wplątała dokonując pochówku ciała swojego brata, który w państwie tebańskim...
Wawrzon Rzepa– charakterystyka bohatera „Szkice węglem” H. Sienkiewicza
Wypracowanie dotyczy Wawrzona Rzepy, bohatera noweli „Szkice węglem” H. Sienkiewicza i stanowi charakterystykę tego bohatera. Mieszkał on wraz...
Ward Stradlater – charakterystyka, „Buszujący w zbożu” J. D. Salinger
Jednym z bohaterów powieści J. D. Salingera pod tytułem „Buszujący w zbożu” był Ward Stradlater. Chłopak był uczniem czwartej klasy i współlokatorem...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *