Wypracowanie – inteligencja w twórczości Żeromskiego

Praca opiera się na postaciach zawartych w twórczości Stefana Żeromskiego stąd może stanowić charakterystyki poszczególnych bohaterów: Szymona Gajowca, Tomasza Judyma, Cezarego Baryki.

 

…w rozumieniu społeczno  kulturowym inteligencja oznacza swego rodzaju „kastę”. Jest to grupa społeczna stanowiąca obraz danego społeczeństwa, kultury czy narodowości. Główne wymagania postawione przed wszystkimi przedstawicielami tej grupy to - korzystać z  wiedzy i zamieniać ją w czyn bez względu na przeciwności losu…

 

Żeromski w swej twórczości przedstawił różnorodne postawy inteligenckie co umożliwia szczegółową realizację tematu. Każdy bohater zawiera bowiem w swej postawie odmienny wizerunek inteligenta. Wypracowanie zawiera 740 wyrazów

Obraz inteligencji w twórczości Stefana Żeromskiego

Termin inteligencja w rozumieniu kulturowo – społecznym stanowi swoistą „ kastę ”. Należy tu zaznaczyć pozytywny aspekt tego terminu wykorzystany w niniejszym wypracowaniu. Inteligencja  jako grupa społeczna stanowi zawsze pewien obraz zasobów intelektualnych narodu. To od tych ludzi oczekuje się najwięcej i to im „ patrzy się na ręce”. Ich wiedza ma reprezentować główne idee i wartości danej kultury i narodowości. Aby poprzeć to stwierdzenie zamierzam wykorzystać twórczość Stefana Żeromskiego oraz zawarte w niej przykłady.

Pierwszy obraz inteligenta odnajdujemy w powieści „  Ludzie bezdomni ”. Główny bohater Tomasz Judym wywodzi się z biedoty, we własnym życiu doświadczył co oznacza głód i nędza. Wie również jak bardzo człowiek biedny, niewykształcony i prosty jest bezbronny nie mogąc ze swoimi racjami przebić się wyżej licząc na pomoc. Gdy ciężką pracą udaje się mu odnieść sukces i zostać lekarzem postanawia zawalczyć o los innych, Niestety licząc na pomoc grona lekarskiego bardzo się zawodzi, okazuje się bowiem, że ci zamożni i inteligentni ludzie chcą pozostawać bierni. Ich obojętność jest przerażająca wiedzą oni bowiem jak wielkie szkody dla życia i zdrowia niosą warunki pracy i życia biednych. Judym jednak nie zraża się i ukazuje prawdziwą postawę inteligenta. Zdobytą wiedzą służy społeczeństwu i wspiera wszystkich, których tylko może. Bierze w obronę tych, którzy sami nie potrafią się bronić, korzysta z wiedzy dając przykład jak żyć i postępować, naucza własnym życiem i każdym dniem pracy. Ta postawa bohatera jest z pewnością pozytywnym obrazem inteligencji takich bowiem postaw oczekuje się od ludzi światłych i w pełni świadomych otaczających sytuacji.

Kolejny przykład na który pragnę wskazać to również dzieło Stefana Żeromskiego pt. „ Przedwiośnie ”. Szymon Gajowiec jeden z bohaterów tej książki stanowi przykład światłego człowieka. Na bazie posiadanych doświadczeń i wiedzy stara się przewidzieć najlepsze społeczne rozwiązania. Jego wiedza nie zawęża się jedynie do oceny teraźniejszości ale wybiega w przyszłość ujmując wizje niepodległej Polski. Jak czytamy: ” …prace owego Gajowca, prace surowe i na nic nie baczące, wczepione jak pług w przyszłość tego kraju ”.

Biorąc na siebie częściową odpowiedzialność za losy państwa tworzy jeden z trzech programów naprawczych Rzeczpospolitej. Spokój którym emanuje podczas wykładania swych wizji a także precyzyjność jaką wkłada w prezentowaną wiedze pozwala mu zdobyć rzeszę słuchaczy. Postanawia on również pozostawić po sobie ślad, tworząc swe największe dzieło – książkę opisującą całościowa wizję kraju, wykorzystuje całą swa wiedze pragnąc zebrać, usystematyzować i  pozostawić ją na pożytek przyszłych pokoleń. Dzięki tej postawie staje się nieocenionym „ mózgiem narodu ”. Posiadane przez niego informacje nie służą tylko jemu ale całej szerokiej społeczności a co za tym idzie każdej jednostce do niej przynależącej. Ten przykład po raz kolejny podkreślił jak samozaparcie i ogrom wiedzy może kształtować nie tylko jednostki ale i całe grupy.

W „ Przedwiośniu” odnajdujemy również odmienną –  postać Cezarego Baryki. Główny bohater  wyrasta otaczany pełnią matczynej miłości. Nie nauczony pokory i rozsądku bohater marzy o przyłączeniu się do ruchów rewolucjonistycznych. Chce on zmieniać byt o którym tak naprawdę niewiele wie. Cezary zachowuje się jak maniak, owładnięty szałem swych myśli. Nie widzi on bowiem prawdziwego obrazu rzeczywistości i tego jak wielkim ciężarem okupione są jego marzenia. Jego matka narażając się na niebezpieczeństwo wyrusza w samotną wyprawę po chleb, ryzykuje swe życie by syn dalej mógł snuć marzenia w bezpiecznym i pachnącym chlebem domu. Baryka buntuje się marzy otoczony zakłamana realistyka otaczającej rzeczywistości. Nie chce on jej dostrzec. Gdy wyrusza wraz z ojcem poszukiwać „szklanych domów „ jest pewien, że nareszcie spełni swe przeznaczenie. Rzeczywistość, okazuje się go jednak wielokrotnie przerastać. Jak widać więc ten młody człowiek nie potrafi korzystać ze swej wiedzy, jest ona jednokierunkowa i targają nią nie mądrość lecz zgubne emocje. W ostatniej scenie powieści czytamy jak młody Baryka dumnie idzie na czele ruchu rewolucji, nadal stara się zmieniać świat radykalnym czynem mającym wyrazić wiedze i przemyślenia wielu.

Jak widać na podstawie powyższych przykładów obraz inteligencji zawarty w twórczości Żeromskiego przedstawiony zostaje różnorodnie. Każdy bowiem inaczej korzysta ze swej wiedzy i na różne sposoby wciela ją w życie. Nie istnieje więc jednolity wzorzec, którym można jednoznacznie scharakteryzować inteligencje. Najważniejsze jednak jest przesłanie, które wyraźnie widać w każdej z książkowych postaci wykreowanej przez Żeromskiego   – korzystać z  wiedzy i zamieniać ją w czyn bez względu na przeciwności losu. Jeśli bowiem nauka pozostanie w formie suchych faktów nie jest w stanie służyć społeczeństwu. A przecież prawdziwy inteligent powinien wiedzieć jak ją spożytkować i tym samym wskazać  drogę innym. To jego społeczny obowiązek, który nakłada na siebie chcąc zaliczać się do ludzi światłych – inteligencji.

„Moja poezja” interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza
„Moja poezja” interpretacja wiersza Tadeusza Różewicza Wiersz autorstwa Tadeusza Różewicza zatytułowany „Moja poezja” wydaje się być szczególnie...
Utwór „Pan Tadeusz” jako epopeja narodowa, wypracowanie
„Pan Tadeusz” jako epopeja narodowa Wielokrotnie stwierdza się, że „Pan Tadeusz”, utwór Adama Mickiewicza jest epopeją narodową. Aby móc wyjaśnić...
Wacław Potocki –analiza twórczości.
Charakterystyka twórczości Wacława Potockiego Wacław Potocki pochodził z okolic Biecza, był zamożnym ziemianinem, który pozostawił po sobie różnorodny...
„Z Tatr” interpretacja wiersza Juliana Przybosia, wypracowanie
„Z Tatr” interpretacja wiersza Juliana Przybosia Analizując wiersz „Z Tatr„ autorstwa Juliana Przybosia, należy zaznaczyć, że jest on napisany...
„Antygona” Sofoklesa - wypracowanie: Bunt bohatera
Motyw buntu i  pogodzenia się z losem – „Antygona” Sofoklesa Wiele czynników ma bezpośredni wpływ na poczucie potrzeby zmiany otaczającej nas...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *