ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Václav Laurin i Václav Klement – ojcowie marki Škoda

Václav Laurin i Václav Klement – ojcowie marki Škoda

17 grudnia 1895 roku, Václav Laurin i Václav Klement rozpoczęli wspólną działalność. Zaczęli od rowerów, rewolucyjnych motocykli, by skończyć na samochodach. To właśnie w ten sposób zrodziła się dzisiejsza Škoda, czyli niezwykle popularna i lubiana marka samochodowa. Kim jednak tak właściwie byli Václav Laurin i Václav Klement i jak doszło do tak wielkiego rozwoju marki?

Duża czcionka Średnia czcionka Mała czcionka

Parę słów o Václavie Klement

Václav Klement urodził się i dorastał w Velvarach. Po ukończeniu 5 klasy szkoły podstawowej macocha posłała go do pracy u miejscowego kowala. Nie zabawił tam jednak długo, gdyż jego nauczyciel uważał, że stać go na więcej i załatwił mu miejsce u księgarza Vokouna w Slanem, gdzie został uczniem. Tutaj Klement zaraził się czytaniem książek i cyklistyką, co było nie bez znaczenia dla rozwoju jego firmy w późniejszych latach. W wieku 18 lat sam został właścicielem księgarni, a jego życie toczyło się dość dobrze. W 1864 r. stał się posiadaczem roweru Germania 6 firmy Seidel & Naumann. Dość szybko jednak mu się on zepsuł i nikt w okolicy nie mógł zaradzić problemowi. Frustracja doprowadziła go do otworzenia własnego punktu napraw. Rowery zaczął sprzedawać początkowo w swojej księgarni. Oferował je wraz z książkami, które sam rozwoził po okolicy. Wciąż jednak rozmyślał o własnych pojazdach, które byłyby odpowiednio wytrzymałe.

Václav Laurin urodził się natomiast w Kamieniu koło Turnova. Pochodził z biednej rodziny, jednak rodzice, widząc, że mały chłopiec ma zdolności techniczne, posłali go do nauki zawodu mechanika. Kolejnym etapem była szkoła rzemiosł w Mlada Boleslav. Doświadczenie zawodowe Laurin zdobywał w różnych warsztatach, a także przy obsłudze maszyn parowych w Dreźnie. Później współpracował przy produkcji rowerów, jednak wciąż marzył, by założyć własną firmę o tej samej specjalizacji.

 

 

Początki współpracy

Laurin nie mógł jednak założyć własnej marki w tym samym mieście, gdyż nie było tam miejsca na konkurencję, więc zdecydował się przeprowadzić i spróbować sił w Mladej Boleslavii. Klement natomiast, gdy tylko się o tym dowiedział postanowił zaproponować Laurinowi udział w swoim przedsięwzięciu. 30 września 1895 roku nowi partnerzy, już jako spółka Laurin&Klement, przedstawili radzie miasta pierwszą propozycję lokalizacji swojej firmy. Została ona jednak odrzucona. Dopiero po dwóch miesiącach zostało ostatecznie zatwierdzony inne miejsce, gdzie otworzono firmę. Pierwsze rowery firmy były sprzedawane w księgarni Klementa, którą w dalszym ciągu prowadził. Modele te nazywały się Slavia. Niestety, sprzedaż nie szła najlepiej, ponieważ przedsiębiorstw tego typu stworzono w tym czasie bardzo wiele. Mimo to w 1898 r. udało im się wybudować nową fabrykę, w której zatrudniali prawie 40 osób.

W późniejszym czasie w fabryce zaczęto produkować motocykle i sukcesywnie je rozwijać.

 

 

Skąd się wzięła nazwa marki Škoda

Nazwa marki pochodzi od Emila Škody, który był założycielem zakładów, zajmujących się początkowo przemysłem metalowym i zbrojnym później produkcją samochodów.

W latach 20. XX wieku, mając na koncie już pierwsze auta, firma Laurin & Klement zaczęła szukać strategicznego partnera. W 1925 roku doszło do fuzji z koncernem Škoda z Pilzna. Rok później podczas międzynarodowej wystawy samochodowej w Pradze zaprezentowano pierwsze auto z Mladej Boleslavi z logo Škody. Był to model 150.

W trakcie II wojny światowej zakłady wcielono do gospodarki III Rzeszy, a produkcję dostosowano do potrzeb militarnych. W fabryce produkowano wtedy m.in. gotowe skrzydła samolotów, silniki do ciągników, wały korbowe, koła zębate, magazynki oraz granaty artyleryjskie. Po wojnie firmę przekształcono w zakłady AZNP Mladá Boleslav, które zyskały monopol na czechosłowackim rynku samochodów osobowych. Po upadku komunizmu nawiązano współpracę z niemieckim koncernem motoryzacyjnym Volkswagen AG, który 16 kwietnia 1991 roku nabył 30% udziałów spółki. Parę lat później dokupił kolejne 30% udziałów w spółce, a w 2000 roku został jedynym akcjonariuszem marki, która od 1998 nazywa się Škoda Auto.

Obecnie Škoda produkuje wiele modeli samochodów sprzedawanych na całym świecie. Najnowsze propozycje tych aut można znaleźć na stronie https://centrumwroclaw.pl/skoda/.