loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Sięgając marzeń

    „Sięgając marzeń” to debiutancka powieść Mai Chmiel. Napisana z pewną dozą humoru, aczkolwiek poruszająca ważne aspekty życia. Pełna błyskotliwych dialogów, nieoczekiwanych zwrotów akcji i do końca trzymająca czytelnika w napięciu. Książka przedstawia trzy przyjaciółki, których drogi... więcej

  • Amfetamina

    „Amfetamina” Stefani Jagielnickiej to thriller psychologiczny. Dla Izy, pięknej diwy operowej, na pozór nic i nikt się nie liczy, poza karierą. Rezygnuje z małżeństwa i posiadania dziecka, łamie serca uwielbiających ją mężczyzn. W istocie natura obdarzyła ją nie tylko urodą i talentem, lecz także... więcej

  • Okruchy Życia

    „Okruchy Życia” autorstwa Stefana Jakscha to powieść obyczajowa. Śledzimy w niej życie Piotra Wrońskiego od dzieciństwa przez czasy szkoły średniej i studiów, aż do dorosłego życia. Czytelnik uczestniczy w sukcesach i porażkach bohatera, jest świadkiem jego zmagań z nierzadko dramatycznymi sytuacjami,... więcej

  • Spotkania z…

    Sławomir Zygmunt, jestem muzykiem i dziennikarzem. Napisał około 1,5 tysiąca artykułów, recenzji i reportaży. Przeprowadził też wiele wywiadów z niezwykle interesującymi ludźmi: aktorami, reżyserami, kompozytorami, muzykami, malarzami.Oto kilka nazwisk z tej listy: Zdzisław Beksiński, Gustaw... więcej

  • Złodziejka głosu

    „Złodziejka głosu” Kaliny Kowalskiej to nowy tomik poezji autorki - wybór wierszy z lat 2010 -2016. Wnikliwy, poetycko - filozoficzny namysł nad złożonością ludzkich przeżyć i doświadczeń. Subtelna i oryginalna - utrzymana w tonie liryki bezpośredniej - refleksja na temat człowieka i świata dotkniętego... więcej

  • Kapitel

    „Kapitel” Adama Kadmona to kolejny tomik znanego blogera, felietonisty i publicysty, który to rzeczownik ma dla autora czysto symboliczne znaczenie. Prezentowany zbiór tekstów rodził się przy okazji realizacji z dawna planowanego projektu, jednak tomik rozrósł się tak bardzo, że powstał osobno. O czym... więcej

  • Jak leczyć osteoporozę

    „Jak leczyć osteoporozę” dr Jarosława Niebrzydowskiego to poradnik przedstawiający najnowsze zasady postępowania i leczenia tej choroby. Osteoporoza jest schorzeniem charakteryzującym się postępującym ubytkiem masy kostnej, osłabieniem jej struktury i zwiększoną podatnością na złamania. Choroba... więcej

  • Służąca

    „Służąca” Agaty Haidi to wspomnienia kobiety, którą los doświadczył bardzo brutalnie. To opowieść o trudach życia i walce ponad siły. Panuje przekonanie, że dzień ślubu to najszczęśliwszy dzień w życiu każdej kobiety. Tym razem było inaczej, ponieważ to właśnie od tego dnia życie głównej bohaterki... więcej

  • I obiecuję ci miłość...

    „I obiecuję ci miłość...” Marty W. Staniszewskiej to powieść erotyczna niezwykle zmysłowa, szalenie romantyczna i głęboko fascynująca. Wincent stawia dane słowo ponad własne życie i szczęście, jednak los zmusił go do zweryfikowania priorytetów. Nauczył go ponadto, aby dwa razy przemyślał, komu i jaką... więcej

  • Nowy Castro, stara Kuba

    „Nowy Castro, stara Kuba” to analiza wydarzeń na Kubie od momentu przejęcia władzy przez Raula Castro w 2008 roku, aż do 2015 roku. Głównym celem rozważań są prawa człowieka oraz stosunki dyplomatyczne Kuby głównie ze Stanami Zjednoczonymi, Unią Europejską oraz Ameryką Łacińską. Przy pisaniu książki... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Lektury w gimnazjum 2010-2011, klasa I II III - spis lista wykaz

Lektury w gimnazjum 2010-2011, klasa I II III - spis lista wykaz

Lista (spis wykaz) lektur obowiązkowych i uzupełniających dla klasy I, II i III gimnazjum. Podane również przykładowe sugerowane lektury. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ, z dnia 29 sierpnia 2008 r.

Duża czcionka Średnia czcionka Mała czcionka

Lektury klasa I gimnazjum 2010/2011, lista spis wykaz


Zobacz najlepsze gotowe wypracowania do kupienia.

 

Lektury obowiązkowe:

–        Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII);

–        Ignacy Krasicki – wybrane bajki;

–        AleksanderFredro Zemsta;

–        Adam Mickiewicz – Dziady cz. II

–        Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop);

 

Lektury uzupełniające, decyzja należy do nauczyciela języka polskiego:

–        William Szekspir Romeo i Julia;

–        Molier Świętoszek lub Skąpiec;

–        Adam Mickiewicz – wybrana ballada, Reduta Ordona;

–        Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa – wybrana nowela;

–        wybrane wiersze następujących poetów XX w.: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyński, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, ks. Jan Twardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert;

–        Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec lub Arkady Fiedler Dywizjon 303;

–        utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opowiadanie Idy Fink

–        Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane utwory;

–        Stanisław Lem – wybrane opowiadanie;

–        Sławomir Mrożek – wybrane opowiadanie;

–        Antoine de Saint Exupéry Mały Książę;

–        wybrana powieść przygodowa; wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących problematykę dojrzewania);

–        wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego);

–        wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doyle'a lub Agaty Christie); wybrane opowiadanie z literatury światowej XX w. (inne niż wskazane wyżej);

–        wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej (inna niż wskazana wyżej);

–        inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie).

 

 

Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela języka polskiego):

–        Homer Iliada i Odyseja lub Jan Parandowski Przygody Odyseusza; Pieśń o Rolandzie;

–        Juliusz Słowacki Balladyna;

–        Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego;

–        Ryszard Kapuściński – wybrany utwór.

–        Biblia (opis stworzenia świata i człowieka z Księgi Rodzaju, przypowieść ewangeliczna, hymn św. Pawła o miłości); wybrane mity greckie.

 

Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks; wybrane programy telewizyjne.

 

 

Lektury klasa II i III gimnazjum 2010/2011, lista spis wykaz

 

Wybrane utwory z klasyki światowej:

–        Biblia (fragmenty);

–        mitologia (wybór);

–        Homer - Iliada lub Odyseja (fragmenty);

–        Sofokles - Antygona;

–        Pieśń o Rolandzie (fragmenty);

–        William Szekspir – Romeo i Julia;

–        Miguel Cervantes - Don Kichote (fragmenty);

–        Karol Dickens – Opowieść wigilijna lub Dawid Copperfield (fragmenty);

–        Antoni Czechow - wybrana nowela;

–        Antoine de Saint-Exupéry - Mały Książę lub Nocny lot;

–        Ernest Hemingway - wybrane opowiadanie.

 

Wybrane utwory z klasyki polskiej:

–        Bogurodzica;

–        Jan Kochanowski - wybrane fraszki, pieśni, psalmy i treny;

–        wybór poezji barokowej;

–        Ignacy Krasicki - wybrane bajki i jedna z satyr;

–        Adam Mickiewicz - wybrane bajki i ballady, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty);

–        Juliusz Słowacki - Balladyna (fragmenty);

–        Aleksander Fredro - Zemsta;

–        Henryk Sienkiewicz – wybrana nowela;

–        Bolesław Prus – wybrana nowela;

–        Stefan Żeromski - Syzyfowe prace, wybrana nowela.

 

Wybór liryki XIX wieku, wybór poezji XX wieku.

 

Wybór nowelistyki XIX i XX wieku (w tym co najmniej jeden utwór pozytywistyczny).

 

Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu.

 

Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży.

 

Przykłady pamiętnika, dziennika, korespondencji literackich, reportażu, w tym Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec; Miron Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty).

 

Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do ogólnopolskiej skarbnicy literackiej.

 

Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne i reklamowe.

 

Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna (co najmniej jeden utwór w każdej klasie).

 

Inne składniki kultury (przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).

 

Lektura przykładowa:

–        Biblia (Pieśń nad Pieśniami, Hymn św. Pawła o miłości, Apokalipsa);

–        Antoni Czechow, Śmierć urzędnika;

–        Ernest Hemingway - Stary człowiek i morze;

–        Arkady Fiedler – Dywizjon 303;

–        Melchior Wańkowicz – Ziele na kraterze;

–        Jan Kochanowski – pieśń: Czego chcesz od nas, Panie…;

–        Adam Mickiewicz – Ballady i romanse;

–        Henryk Sienkiewicz - Krzyżacy;

–        Bolesław Prus - Kamizelka;

–        Zofia Kossak– Szczucka – Bursztyny;

–        utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, ks. Jana Twardowskiego.

–        Powieści dla młodzieży Małgorzaty Musierowicz lub Ireny Jurgielewiczowej.

–        Paweł Zuchniewicz – Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża;

–        Karolina Lanckorońska – Wspomnienia wojenne.

 

Nauczyciel może wybrać utwory niewymienione w wykazie Lektura przykładowa

 

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ, z dnia 29 sierpnia 2008 r.