loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Park dinozaurów

    „Park dinozaurów” Andrzeja Szmidli to powieść obyczajowa z tłem biznesu i polityki. Bohaterami są dwa pokolenia 50-latków i 25-latków. Karolina i Kamil – reprezentujący „młodych”, szukają swojej życiowej drogi. W poszukiwaniach odnajdują obraz kraju podzielonego na branże zyskowne dla elit i strefy... więcej

  • Sztuka wywiadu

    „Sztuka wywiadu” Karola Jamki to opowieść sensacyjna z tłem szpiegowskim. Głównym bohaterem jest 25-letni mężczyzna, który przyjeżdża z prowincji do stolicy w poszukiwaniu pracy. Zbieg okoliczności powoduje, że chłopak wpada w sam środek afery szpiegowskiej. Książka przedstawia nam ciągłą rywalizację... więcej

  • Dysonanse i harmonie

    „Dysonanse i harmonie” Joanny Kupniewskiej to pełna humoru i ciętego dowcipu powieść o dążeniu do realizacji marzeń i przemianach, jakie dosięgają każdego z nas pod wpływem życia w zgodzie i obok natury. Bohaterką książki jest czterdziestodwuletnia Mariola, prowadząca spokojne życie u boku nudnego i... więcej

  • Historyjki saharyjskie i rymowanki dla wnuka

    „Historyjki saharyjskie i rymowanki dla wnuka” Marii Magdaleny Boukef to zbiór opowiadań w formie rymowanek dla najmłodszych. Przedstawiają najczęściej zwierzęta bardzo egzotyczne i mało znane dla polskich dzieci. Dzięki historyjkom poznać możemy na przykład fenka, który przypomina małego pieska i jest... więcej

  • Odnaleziona odwaga

    „Odnaleziona odwaga” Dragony Rock to romans paranormalny, czyli połączenie realizmu z fantastyką. Bohaterką jest dwudziestokilkuletnia Lina, która z objawami depresji i schizofrenii, po śmierci przyjaciela – psa Xeny, trafia do szpitala psychiatrycznego. Tam poznaje młodego psychologa – Subaru. Oboje... więcej

  • Adlen

    Główna bohaterka po śmierci matki obiecała sobie, że zaplanuje każdą chwilę swojego życia tak, aby nic nie było w stanie jej zaskoczyć. Jak bardzo naiwne było to założenie miała się przekonać kilka lat później, pewnego pogodnego wieczoru, gdy na jej drodze stanął umierający, młody mężczyzna ubrany w... więcej

  • Hum Ha Ostatni

    „Hum Ha Ostatni” Witolda Dzielskiego to powieść przygodowa, baśń, w której magia przenika się ze światem realnym i nie zawsze jest wykorzystywana do czynienia dobra. Tytułowy bohater, a zarazem uzdrowiciel Hum, zostaje wplątany w wir dziwnych zdarzeń, a żeby przeżyć musi uciekać ze swojej rodzinnej... więcej

  • BoSa

    „BoSa” Bogumiły Salmonowicz to przepiękna poezja, która przyciąga, emanuje ciepłem i budzi prawdziwe emocje. Autorka przedstawia w swoich wierszach świat nie tylko piękny i dobry, ale wręcz przeciwnie, przeplatają się w nim różne wydarzenia, niekoniecznie miłe. Jednak mimo wyraźnych emocji widać dystans... więcej

  • Nina, prawdziwa historia

    „Nina, prawdziwa historia” Eweliny Rubinstein to opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości, o zmierzeniu się ze swymi słabościami i lękami. Przedstawia historię młodego prawnika, który cofając się w czasie, uświadamia sobie, dlaczego stał się bohaterem dziwnych w tym czasie zdarzeń. Daniel, odbywając... więcej

  • Dzielnica

    „Dzielnica” Roberta Wegi to polska powieść sensacyjno – kryminalna. Głównym bohaterem jest Robert Bondowski, z zamiłowania informatyk, mieszkający na jednym z polskich blokowisk. Miejsce to należy do jednych z najniebezpieczniejszych w mieście, również za sprawą pubu Rudolfa Nowotnego – handlarza... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Lektury w gimnazjum 2010-2011, klasa I II III - spis lista wykaz

Lektury w gimnazjum 2010-2011, klasa I II III - spis lista wykaz

Lista (spis wykaz) lektur obowiązkowych i uzupełniających dla klasy I, II i III gimnazjum. Podane również przykładowe sugerowane lektury. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ, z dnia 29 sierpnia 2008 r.

Duża czcionka Średnia czcionka Mała czcionka

Lektury klasa I gimnazjum 2010/2011, lista spis wykaz


Zobacz najlepsze gotowe wypracowania do kupienia.

 

Lektury obowiązkowe:

–        Jan Kochanowski – wybrane fraszki, Treny (V, VII, VIII);

–        Ignacy Krasicki – wybrane bajki;

–        AleksanderFredro Zemsta;

–        Adam Mickiewicz – Dziady cz. II

–        Henryk Sienkiewicz – wybrana powieść historyczna (Quo vadis, Krzyżacy lub Potop);

 

Lektury uzupełniające, decyzja należy do nauczyciela języka polskiego:

–        William Szekspir Romeo i Julia;

–        Molier Świętoszek lub Skąpiec;

–        Adam Mickiewicz – wybrana ballada, Reduta Ordona;

–        Bolesław Prus lub Eliza Orzeszkowa – wybrana nowela;

–        wybrane wiersze następujących poetów XX w.: Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimierz Wierzyński, Julian Tuwim, Czesław Miłosz, ks. Jan Twardowski, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert;

–        Aleksander Kamiński Kamienie na szaniec lub Arkady Fiedler Dywizjon 303;

–        utwór podejmujący problematykę Holokaustu, np. wybrane opowiadanie Idy Fink

–        Konstanty Ildefons Gałczyński – wybrane utwory;

–        Stanisław Lem – wybrane opowiadanie;

–        Sławomir Mrożek – wybrane opowiadanie;

–        Antoine de Saint Exupéry Mały Książę;

–        wybrana powieść przygodowa; wybrana młodzieżowa powieść obyczajowa (np. Małgorzaty Musierowicz, Doroty Terakowskiej lub innych współczesnych autorów podejmujących problematykę dojrzewania);

–        wybrany utwór fantasy (np. Ursuli Le Guin, Johna Ronalda Reuela Tolkiena, Andrzeja Sapkowskiego);

–        wybrany utwór detektywistyczny (np. Arthura Conan Doyle'a lub Agaty Christie); wybrane opowiadanie z literatury światowej XX w. (inne niż wskazane wyżej);

–        wybrana powieść współczesna z literatury polskiej i światowej (inna niż wskazana wyżej);

–        inne pozycje książkowe wskazane przez nauczyciela lub zaproponowane przez uczniów (przynajmniej jedna rocznie).

 

 

Teksty poznawane w całości lub w części (decyzja należy do nauczyciela języka polskiego):

–        Homer Iliada i Odyseja lub Jan Parandowski Przygody Odyseusza; Pieśń o Rolandzie;

–        Juliusz Słowacki Balladyna;

–        Miron Białoszewski Pamiętnik z powstania warszawskiego;

–        Ryszard Kapuściński – wybrany utwór.

–        Biblia (opis stworzenia świata i człowieka z Księgi Rodzaju, przypowieść ewangeliczna, hymn św. Pawła o miłości); wybrane mity greckie.

 

Wybór publicystyki z prasy i innych środków społecznego przekazu; wybrany komiks; wybrane programy telewizyjne.

 

 

Lektury klasa II i III gimnazjum 2010/2011, lista spis wykaz

 

Wybrane utwory z klasyki światowej:

–        Biblia (fragmenty);

–        mitologia (wybór);

–        Homer - Iliada lub Odyseja (fragmenty);

–        Sofokles - Antygona;

–        Pieśń o Rolandzie (fragmenty);

–        William Szekspir – Romeo i Julia;

–        Miguel Cervantes - Don Kichote (fragmenty);

–        Karol Dickens – Opowieść wigilijna lub Dawid Copperfield (fragmenty);

–        Antoni Czechow - wybrana nowela;

–        Antoine de Saint-Exupéry - Mały Książę lub Nocny lot;

–        Ernest Hemingway - wybrane opowiadanie.

 

Wybrane utwory z klasyki polskiej:

–        Bogurodzica;

–        Jan Kochanowski - wybrane fraszki, pieśni, psalmy i treny;

–        wybór poezji barokowej;

–        Ignacy Krasicki - wybrane bajki i jedna z satyr;

–        Adam Mickiewicz - wybrane bajki i ballady, Dziady cz. II, Pan Tadeusz (fragmenty);

–        Juliusz Słowacki - Balladyna (fragmenty);

–        Aleksander Fredro - Zemsta;

–        Henryk Sienkiewicz – wybrana nowela;

–        Bolesław Prus – wybrana nowela;

–        Stefan Żeromski - Syzyfowe prace, wybrana nowela.

 

Wybór liryki XIX wieku, wybór poezji XX wieku.

 

Wybór nowelistyki XIX i XX wieku (w tym co najmniej jeden utwór pozytywistyczny).

 

Wybrane utwory współczesnej prozy polskiej i dramatu.

 

Wybrane utwory o dorastaniu, w tym powieści dla młodzieży.

 

Przykłady pamiętnika, dziennika, korespondencji literackich, reportażu, w tym Aleksander Kamiński - Kamienie na szaniec; Miron Białoszewski – Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty).

 

Przykłady literatury regionalnej, wkład literatury regionalnej do ogólnopolskiej skarbnicy literackiej.

 

Wybrane z czasopism i prasy codziennej teksty publicystyczne, informacyjne i reklamowe.

 

Utwory zaproponowane przez uczniów i nauczyciela, w tym literatura popularna (co najmniej jeden utwór w każdej klasie).

 

Inne składniki kultury (przedstawienia teatralne, filmy, słuchowiska radiowe, programy telewizyjne, przekazy ikoniczne, poezja śpiewana).

 

Lektura przykładowa:

–        Biblia (Pieśń nad Pieśniami, Hymn św. Pawła o miłości, Apokalipsa);

–        Antoni Czechow, Śmierć urzędnika;

–        Ernest Hemingway - Stary człowiek i morze;

–        Arkady Fiedler – Dywizjon 303;

–        Melchior Wańkowicz – Ziele na kraterze;

–        Jan Kochanowski – pieśń: Czego chcesz od nas, Panie…;

–        Adam Mickiewicz – Ballady i romanse;

–        Henryk Sienkiewicz - Krzyżacy;

–        Bolesław Prus - Kamizelka;

–        Zofia Kossak– Szczucka – Bursztyny;

–        utwory Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Tadeusza Różewicza, Wisławy Szymborskiej, Czesława Miłosza, ks. Jana Twardowskiego.

–        Powieści dla młodzieży Małgorzaty Musierowicz lub Ireny Jurgielewiczowej.

–        Paweł Zuchniewicz – Wujek Karol. Kapłańskie lata Papieża;

–        Karolina Lanckorońska – Wspomnienia wojenne.

 

Nauczyciel może wybrać utwory niewymienione w wykazie Lektura przykładowa

 

 

 

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ, z dnia 29 sierpnia 2008 r.