Uważajmy na wizerunek osób fotografowanych

Portali internetowych są już tysiące, jeśli nie miliony. Normą są już profile w mediach społecznościowych. Coraz częściej do portalu dodajemy fanpage. Ale czym jest fanpage bez fotografii lub, co najmniej, grafiki? Lubimy wychwytywać obiektywem ciekawe sytuacje, zwłaszcza z udziałem swoim lub osób trzecich. Tyle że nie każdy z nas, fotografujących, zastanawia się nad tym jak się nasze fotki mają do Ustawy o ochronie danych osobowych.

Z drugiej strony wielu z nas pomija bardzo często wiele wypadków, kiedy ktoś bezprawnie wykorzystuje nasz wizerunek, umieszczając zbliżenie naszej sylwetki lub twarzy w internecie. Również wielu z nas nie zastanawia się za bardzo nad tym, skąd telefonujący do nas przedstawiciel jakiejś firmy zna nasze imię i numer telefonu i zwraca się na przyklad: panie Stanisławie. I tu nierzadko bezprawnie przetwarza nasze dane osobowe, za co grożą niemałe kary. Wróćmy jednak do zdjęć…

 

 

 

Jakie zdjęcia możemy publikować w mediach?



Przed kilkoma dekadami tabliczki z napisem “Zakaz fotografowania” zamieszczane były nie tylko na obiektach wojskowych, ale na przykład na obiektach wchodzących w skład kompleksów kolejowych. Obecnie trudno jest znaleźć w naszym kraju takie tabliczki, mimo to wystrzegajmy się fotografowania i publikowania zdjęć obiektów służących celom obronności kraju.

 

Natomiast jeśli przyjrzymy się informacyjnym portalom internetowym, na przykład miejskim, to możemy zauważyć, że redakcje unikają zamieszczania zbliżeń osób, które znajdują się w grupie nie większej niż trzy. Natomiast według ustawy można zamieszczać osoby przypadkowe znajdujące się w większej grupie – na przykład podczas koncertów, uroczystości państwowych lub imprez sportowych.

 

 

Nieco inaczej jest ze szkołami


Nieco łatwiej fotoreporterzy mają ze szkołami, bowiem tu rodzice dzieci najczęściej już z początkiem roku szkolnego podpisują deklarację zezwalającą na wykorzystanie wizerunku dzieci. Toteż w materiałach internetowych przysalanych przez nauczycieli na fotografiach znajdują się nawet pojedyncze osoby. Mimo to zawsze warto jest się upewnić, czy szkoła takie deklaracje posiada.

 

 

Jeszcze inaczej z osobami publicznymi


Natomiast prawo nie zakazuje publikowania w mediach osób publicznych w trakcie sprawowania swoich funkcji lub na przykład uczestnictwa w imprezach. Można zatem zamieszczać zdjęcia posłów, burmistrzów, prezydentów, radnych i artystów. Mimo to osoby publiczne mają możliwość zaskarżenia autora fotografii zawierających ich zbliżenia w sytuacjach prywatnych, na przykład w ogródku lub na plaży.

 

Dodatkowo robiąc takie fotografie warto wiedzieć, czy naprawdę mamy do czynienia z osobą publiczną, ponieważ niekoniecznie będzie nią listonosz lub ratownik nawet w trakcie wykonywania swoich zadań.

 

Więcej na portalu https://noweczasy.com.pl/

Poszukiwanie Doskonałości POS: Od Projektu do Realizacji

Poszukiwanie doskonałości POS: Od projektu do realizacji

Uruchomienie skutecznej kampanii POS (Point of Sale) jest kluczowym elementem strategii marketingowej, która ma na celu nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale także wzmocnienie wizerunku marki w środowisku punktu sprzedaży. Sukces takiej kampanii wymaga przemyślanego podejścia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *