loader

Newsletter

Newsletter

najnowsze testy, wypracowania i ściągi od teraz na twojej poczcie

Zapisz się
Zniżki i rabaty

Zniżki i rabaty

od 33% do 60%

Zobacz więcej
  • Dziadek to miał przerąbane

    „Dziadek to miał przerąbane czyli życie erotyczne dawniej i dziś wierszem krótkim spisane ” Antoniego Karczewskiego to utwory satyryczne. Autor opisuje w nich rezultat obserwacji życia erotycznego z punktu widzenia mężczyzny w różnym przedziale wiekowym. Głównym obiektem jest związek mężczyzny z... więcej

  • Życie podziemne Julii

    „Życie podziemne Julii” Patrycji Kozy  to literatura kobieca, kontrowersyjna, przepełniona erotyzmem i brutalnością otaczającej nas rzeczywistości. Książka szczera do bólu, wywołująca w czytelniku szereg sprzecznych uczuć. Dzieło, które szokuje i zmienia postrzeganie kobiet. Podziemne życie... więcej

  • Amerykański sen

    „Amerykański sen” Michała Majewskiego to zbiór 10 miniatur, których wspólnym mianownikiem jest miłość, zmysłowość, lecz także liryzm i ciepło, towarzyszące kochaniu oraz przemożny wpływ, jaki uczucie wywiera na życie człowieka, na to, iż pod jego wpływem gotów jest na wszystko. W książce znajdziemy... więcej

  • Fałszywa Trójca. Kres wieczności. cz. I

    „Fałszywa Trójca. Kres wieczności. cz.I” Marcina Buczyńskiego jest pasjonującą powieścią fantasy, opisującą świat stający przed ostateczną walką dobra ze złem. Początek akcji rozgrywa się w zamieszkiwanym przez ludzi państwie o nazwie Toghanium, gdzie w tajemniczych okolicznościach zostaje zamordowany... więcej

  • Jełopiada

    „Jełopiada” Jany Skoczylas to komediodramat społeczny przedstawiający patologię w postaci wierszowanej. Na planetę Merkury wysłano kilku przedstawicieli z Ziemi. Ich zadaniem jest eksplorowanie nieznanego miejsca w celu poszerzenia swojej znikomej wiedzy. Potrzeby tych osób są jednak… przyziemne. To... więcej

  • Wrota

    „Wrota” Natsume Sōseki Powieść jednego z najwybitniejszych pisarzy japońskich przełomu XIX i XX wieku. Ten wybitny pisarz prezentuje nam wnikliwą analizę społeczeństwa japońskiego. Pokazuje przeciętnego, zapracowanego Japończyka, który dzień spędza w biurze, wieczory na rozmowach z żoną. Rutyna, nuda... więcej

  • Mądrość Wiedźmy

    „Mądrość Wiedźmy” Marka Pietrachowicza to pełne celtyckiego kolorytu i iryjskich wierzeń, dzieje bohaterki – nastoletniej, rezolutnej wiedźmy Raiany – która wbrew swej woli i przekonaniom wyrusza na niebezpieczną przygodę, mającą odmienić losy świata – i jej własne. W międzyczasie snuje całkiem dojrzałe... więcej

  • Cokolwiek to znaczy?

    „Cokolwiek to znaczy?” Olki Abaczurowskiej to powieść romantyczna. Oliwia to kobieta po trzydziestce, mająca już za sobą pierwsze doświadczenia w relacjach z mężczyznami. Tęskni za miłością i większą intymnością. Od byłego męża odeszła w wyniku subiektywnych rozczarowań jego osobowością i monotonii ich... więcej

  • Nigdziegęści. Bajkopolis

    „Nigdziegęści. Bajkopolis” Andrzeja M. Baczewskiego to trzecia część powieści z cyklu Nigdziegęści. Al Mill kierujący elitarną jednostką agentów Nigdziegęstych musi poradzić sobie z ujarzmieniem planety Bajkopolis. Zła magia zaczyna tam wygrywać z idyllicznym życiem dotychczasowych spokojnych... więcej

  • Polak w krainie d'Artagnana

    „Polak w krainie d'Artagnana” Lesława Tur to wiele małych, wesołych i poważnych historii, dotyczących różnorodnych aspektów polskiego i francuskiego życia, połączonych wspólną fabułą. Młody, niedoświadczony dziennikarz Wojciech Szczygieł wyjeżdża na staż do redakcji francuskiego czasopisma. Zadanie... więcej

ktotopotrafi.pl Wypracowania i lektury

Szkoła, zalety i wady

Szkoła, zalety i wady

Szkoła jest obecnie instytucją powszechną, wszyscy chodzą w odpowiednim wieku do szkoły. Warto się zatem zastanowić nad wpływem jaki może mieć na nas szkoła a zwłaszcza jakie posiada zalety i wady. W dalszej części tego tekstu postaram się przedstawić obiektywnie zarówno zalety jak i wady szkoły.

Pobierz plik Wydrukuj podsumowanie Pobierz plik Pobierz plik Pobierz plik
Duża czcionka Średnia czcionka Mała czcionka

Szkoła jest obecnie instytucją powszechną, wszyscy chodzą w odpowiednim wieku do szkoły. Warto się zatem zastanowić nad wpływem jaki może mieć na nas szkoła a zwłaszcza jakie posiada zalety i wady. W dalszej części tego tekstu postaram się przedstawić obiektywnie zarówno zalety jak i wady szkoły.

 

Szkoła jest instytucją powołaną przede wszystkim do edukacji. Z tego względu posiada ona jedną istotną zaletę. Uczy nas wiedzy i umiejętności potrzebnych w naszym późniejszym życiu i pracy. Zdobywanie wiedzy jest zajęciem czasem żmudnym i męczącym ale zawsze jeśli tylko wykorzystujemy szanse przynosi to pozytywne efekty. Zaleta w postaci zdobywania wiedzy i umiejętności jest bezsprzeczna. Z ogólną zaletą tą wiąże się jednak czasem i wada w takiej postaci że szkoła może uczyć nas nie tego czego potrzebujemy naprawdę oraz druga wada może nas szkoła uczyć w sposób nie do końca efektywny. Szkołą ma zatem zaletę bardzo ważną i może mieć dwie wady wynikające z tej zalety pośrednio. Inną zaletą szkoły jest odkrywanie w uczniach ich talentów, zdolności i predyspozycji. Szczególnie ważne jest tutaj prowadzenie zajęć ponad obowiązkowych np. w kółkach zainteresowań. W każdej szkole powinny być różne możliwości dodatkowego rozwijania wszelkich pasji i zainteresowań. Odkrywanie naszych możliwości i talentów to bardzo istotna zaleta szkoły jako instytucji do tego między innymi powołanej. Zyskujemy zatem ogromne możliwości rozwoju osobistego i to w kierunkach nas pasjonujących i interesujących.

 

Poza formalnym wymiarem szkoły istnieje także nie formalny wymiar społeczny i interpersonalny. Podstawową zaletą szkoły w tym wymiarze jest prowadzenie do międzyludzkich relacji. Spotykamy rówieśników o podobnych zainteresowaniach i problemach podobnych dla danego wieku. To może bardzo łączyć ludzi. Szkoła staje się miejscem nawiązywania stosunków koleżeńskich i przyjacielskich. To ogromna zaleta szkoły. Przyjaźnie zawierane w szkołach trwają często przez całe życie i są źródłem wielkiej satysfakcji i wsparcia w całym naszym życiu. Dobre i budujące więzi szkolne nie dotyczą tylko i wyłącznie relacji rówieśniczych ale także relacji ze starszymi nauczycielami, którzy mogą stać się przewodnikami i mentorami w życiu młodych ludzi. Szkoła jako instytucja społeczna nie posiada niestety samych zalet w tym aspekcie. Uczniowie nie spotykają się tylko z przyjaźnią i koleżeństwem w grupach rówieśniczych ale także napotykają różne społeczne patologie. Grupy rówieśników potrafią tworzyć nie bardzo pozytywne nieformalne grupy swego rodzaju gangi, gdzie przejawia się przemoc, źle pojęta hierarchia. Często grupy takie stwarzają presję na swoich członków i otoczenie do złych zachowań. Z tego rodzi się przemoc wobec siebie, eksperymenty z alkoholem i narkotykami, unikanie obowiązków i wzorców pozytywnych. To jest wada szkoły gdzie spotykamy się z tego typu społecznymi patologiami.

 

Wielką zaletą szkoły jest także dawanie możliwości realizacji pasji i zainteresowań poza szkolnych. Nie zawsze stać nas na uprawianie sportu czy tańca w prywatnym wymiarze. Instytucje około szkolne często umożliwiają nam rozwijanie pasji sportowych, muzycznych czy innych. Z drugiej strony szkoła to także ogrom obowiązków związanych z nauką i częsty stres związany ze sprawdzianami wiedzy i umiejętności. Duża liczba zajęć lekcyjnych ogranicza nasz wolny czas i odbiera nam go na takie cele jak własne pasje, rozrywka czy życie rodzinne. Brak czasu na życie poza szkołą i stres związany z weryfikacją naszej wiedzy oraz umiejętności to na pewno dwie istotne wady szkoły. Istotną cechą, zarówno wadą jak i zaletą, jest szkolna rywalizacja o wyniki w nauce. Z jednej strony rywalizacja taka pobudza nas do działania i zdobywania nowych horyzontów z drugiej strony jest powodem stresu i społecznych napięć. Uczniowie, którzy uczą się dużo i osiągają dobre wyniki w nauce są często nielubiani i izolowani od szerszej grupy rówieśniczej z tego powodu.

 

Na podstawie powyższych dywagacji możemy stwierdzić, że szkoła ma wiele zalet ale i wiele wad. Na tej podstawie można by się zastanawiać czy szkoła jest instytucją korzystną i potrzebną. Faktycznie jednak nie mamy wyboru, szkoła jako źródło wiedzy jest niezbędnym czynnikiem życia młodego człowieka. Zalety szkoły mogą w konkretnej szkole dominować w innej natomiast mogą być przesłaniane przez niekorzystne zjawiska i wady. Celem każdego człowieka powinno być dążenie do zwiększenia zalet szkoły i umniejszenia wad. Jeśli tylko mamy na coś wpływ powinniśmy wyciągnąć ze szkoły jak najwięcej pozytywów i ograniczyć wszelkie negatywy. Szkoła bowiem jest nie do uniknięcia, chyba że chcemy zostać głupolami.