Reklama wokół Nas

„Reklama , reklama, już od rana …” śpiewał kiedyś Kasa Kasowski w swej popularnej piosence. Piosenka była satyrycznym i krytycznym przedstawieniem roli jaką odgrywa w naszym codziennym życiu reklama. Tak, reklama jest w obecnych czasach wszechobecna a przemysł reklamowy jest bardzo rozwinięty. Ogromna ilość produktów i usług jakie się pojawiają na rynku dociera ze swoją obecnością do potencjalnych odbiorców poprzez wszelkie formy reklamy. Wbrew pozorom reklama ma za sobą długą historię. Już w czasach rzymskich były obecne swego rodzaju billboardy zachęcające do skorzystania z konkretnej oferty. Ślady tego rodzaju ogłoszeń odnaleziono w starożytnych ruinach. Teraz jednak nasilenie reklamy jest ogromne w porównaniu z początkami współczesnej reklamy powstałej wraz z rewolucją przemysłową w wieku XIX. Ta wszechobecność reklamy związana z rozwojem nowoczesnych mediów nie pozostaje bez wpływu na Nas jako odbiorców wszelkich komunikatów płynących z otoczenia. Czy reklama jest taka zła jak ją czasem malują?

Poznaj – Mistrzostwo SEO: Jak wspiąć się na szczyt wyników Google

Reklama jest niewątpliwie teraz osobną sztuką i nauką ze swoimi zasadami i metodami. To co pojawia się w ogłoszeniach wszelkiej maści nie pozostaje przypadkowe. Reklama szeroko wykorzystuje wiedzę psychologiczną i wszelkie rodzaje sztuki jakie są dostępne. Jeśli chodzi o wiedzę psychologiczną to jest to warsztat zapewniający skuteczność reklamy. Reklama musi być zbudowana o prawidła rządzące ludzką: percepcją, skojarzeniami, pamięcią, skłonnością do poszukiwania korzyści, a nawet strachem czy popędami.  Jest nieskończenie wiele kombinacji wykorzystywania mechanizmów ludzkiej psychiki w reklamie. Dlatego reklama pozostaje wciąż sztuką, pozostaje sztuką również z powodu nieustannego zapotrzebowania na to co nowe dotychczas niewidziane, niesłyszane. Pierwszym zadaniem dla każdej reklamy jest zwrócenie uwagi odbiorcy. Nic nie wskóramy jeśli wszyscy przejdą obojętnie obok naszego ogłoszenia reklamowego. Do tego zadania służyć mogą różne triki związane z charakterem naszej percepcji. Wiele zależy w reklamie od tego z jakiego rodzaju kanału przekazu korzystamy. Inaczej oddziałuje reklama wykorzystująca statyczny obraz, inaczej dźwięk, a jeszcze inaczej ruchomy obraz i wreszcie ruchomy obraz z dźwiękiem. Każdy z tych kanałów przekazu może być złożony ze swego rodzaju pod-kanałów. To bardzo istotne ponieważ im więcej kanałów przekazu oddziałuje na odbiorcę tym więcej przekazów równocześnie trafia do odbiorcy. Te przekazy zawsze są natomiast bardziej i mniej uświadamiane. To właśnie przekazy mniej uświadamiane są bardziej skuteczne w skłanianiu nas do korzystania z określonej oferty. Uruchamiają w nas tak zwane automatyzmy pierwotne. W reklamie wykorzystuje się wiele mechanizmów psychologicznych. Jak np. przyjemne skojarzenia z danym produktem, uczucie głodu, popęd płciowy, opowiadanie zaciekawiającej nas i „hipnotyzującej” historii. Nie sposób tutaj o wszystkich wspomnieć. Musimy jednak pamiętać że reklama jest tworzona przez różnych autorów. Z tego powodu mamy bardziej profesjonalną reklamę i na drugim końcu zupełnie przypadkową. Ten fakt zależy także od nakładów finansowych na reklamę. Czy zatem reklama jest taka zawsze demoniczna? To zależy od jej udanej bardziej bądź mniej konstrukcji, za każdym razem mimo stosowania się do prawideł psychologii efekt jest dosyć różny. Z tego wynika że reklama pozostaje sztuką gdzie nie sposób odgadnąć w  stu procentach jak nasze wysiłki przełożą się na osiągnięty efekt. Ostatecznie każdy potencjalny konsument podejmuje decyzje o zakupie tego czy innego produktu samodzielnie. Tym niemniej nie mamy się co oszukiwać odbiorca reklamy jest dosyć bezbronny ze swoją nieświadomością względem profesjonalnych sztabów fachowców od reklamy i nakłady na reklamę nie były by tak ogromne w chwili kiedy reklama była by nieskuteczna. Pamiętać też należy że mimo iż świadomie przypisujemy sobie kontrolę nad naszymi decyzjami większość z podejmowanych przez Nas decyzji jest podyktowana emocjami i subiektywnym postrzeganiem. Zatem reklama ma w sobie coś z demonicznej kontroli nad naszym postępowaniem. Pozostaje jeszcze kwestia nużącej i denerwującej wszechobecności reklamy w naszym otoczeniu. Czy musimy znosić wciąż krzyczące zewsząd reklamy. No cóż na to nie ma dobrego rozwiązania, reklama jest zbyt ważna dla reklamodawców i zawsze znajdzie się ktoś kto zechce na niej zarobić. Pamiętać też musimy o wolności słowa i wypowiedzi. Trudno komuś ją ograniczać jeśli akurat chce mówić o przysłowiowej pietruszce. Wszechobecna reklama ma także swoją zaletę. To z reklamy dowiadujemy się podstawowych informacji o istnieniu określonego produktu czy usługi. Rola informacyjna jest niebagatelna.

Czym zajmuje się nauka o finansach publicznych?

Nauka o finansach publicznych to dziedzina ekonomii, która bada, jak rządy na różnych szczeblach (centralnym, regionalnym i lokalnym) pozyskują, wydają i zarządzają środkami publicznymi, a także jak te działania wpływają na gospodarkę kraju. Jest to

Zadbaj o wygląd stoiska lub biura. Postaw stylowy stojak na ulotki

Zadbaj o wygląd stoiska lub biura. Postaw stylowy stojak na ulotki

Planujesz zamówić materiały reklamowe zachwalające ofertę firmy? Stojak na ulotki jest nie tylko efektowną, ale i praktyczną metodą prezentacji tego rodzaju informatorów. Z powodzeniem znajduje zastosowanie na targach handlowych, w punktach usługowych (banki, biura podróży)

Grzyboznawstwo — co warto wiedzieć?

Grzyboznawstwo — co warto wiedzieć?

Grzyby są jednym z najciekawszych (a zarazem najbardziej tajemniczych) darów natury — powie Ci to każdy grzyboznawca. Nic dziwnego, że wykształcił się wokół nich cały nurt nauk biologicznych — czyli mykologia. Czym zajmują się eksperci

Jakie są najczęstsze usterki laptopów i jak ich uniknąć?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jakie są najczęstsze problemy, z którymi borykają się użytkownicy laptopów i jak można im zapobiegać? Laptopy, mimo swojej wszechstronności i mobilności, nie są wolne od usterek, które mogą znacząco wpłynąć na

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *