Olimpiada Języka Łacińskiego 2011 2012

W bieżącym roku szkolnym 20111 2012 odbywa się już XXX Olimpiada Języka Łacińskiego. Olimpiada jest organizowana przez Komitet główny przy Uniwersytecie Warszawskim. Jest to świetna okazja do wykazania się wiedzą i umiejętnościami z zakresu łaciny i kultury antycznej dla osób szczególnie interesującej się tymi zagadnieniami. Łacina i antyczny okres w kulturze to prawdziwe korzenie europejskich języków i europejskiej kultury. Ostatnimi czasy język łaciński bywa trochę pomijany i zaniedbywany w szkołach. Szkoda bo znajomość łaciny to coś nobilitującego z jednej strony i ważnego z drugiej strony dla każdego europejczyka.

 

Olimpiada Języka Łacińskiego odbywa się w trójstopniowych zawodach. Mamy zatem etap szkolny, okręgowy i centralny. Na wszystkich etapach mamy do czynienia z wymaganiami stałymi i zmiennymi odnośnie wiedzy potrzebnej w olimpijskich eliminacjach. W etapie szkolnym uczestnicy otrzymują tekst łaciński, który należy przetłumaczyć na język polski. Praca w tym etapie przebiega w warunkach kontrolowanej samodzielności. Czyli pod nadzorem komisji szkolnej, w której skład obowiązkowo wchodzi nauczyciel języka łacińskiego. W trakcie pracy w etapie szkolnym można posługiwać się słownikiem łacińsko – polskim i podręcznikiem gramatyki do łaciny. Napisane prace nie są oceniane w szkołach a w Komitetach Okręgowych właściwych terytorialnie dla danej szkoły. Prace ocenia się takim samym systemem punktowym. Komitet Okręgowy powołuje komisję oceniającą, która na podstawie liczby zdobytych punktów ustala listę zakwalifikowanych uczestników do etapu drugiego olimpiady. Drugi etap olimpiady jest rozgrywany w okręgach. W tym etapie uczestnicy mają do wykonania trzy zadania. Pierwsze z nich to przekład tekstu łacińskiego na język polski. Drugie zadanie polega na rozwiązaniu testu gramatycznego. Trzecie zadanie to odpowiedzi ustne na zadane pytania. Są dwa pytania szczegółowe i jedno problemowe z zakresu lektury obowiązkowej oraz pytania sprawdzające znajomość lektury dodatkowej. Wszystkie pytania dotyczą znajomości kultury antycznej, oczywiście. Lektury dodatkowe, z których odpowiada uczestnik pochodzą z dostarczonego przez niego samego spisu. Komisje oceniające powołana przez Komitety Okręgowe wystawiają uczestnikowi trzy oceny z trzech zadań w etapie drugim olimpiady. W zadaniach pisemnych tego etapu dopuszcza się korzystnie ze słownika łacińsko – polskiego. Na zadania pisemne są przeznaczone 4 godziny. Do odpowiedzi ustnej dopuszczani są tylko ci uczestnicy, którzy otrzymają odpowiednią liczbę punktów z zadań pisemnych. Komitet Główny Olimpiady Języka Łacińskiego na podstawie liczby uzyskanych punktów przez uczestników ogłasza liczbę osób dopuszczonych do etapu centralnego. Trzeci etap olimpiady jest rozgrywany centralnie i jest finałem olimpiady. Uczestnicy otrzymują dwa zadania do wykonania w tym etapie; pisemne i ustne. Zadanie pisemne polega na przekładzie tekstu łacińskiego na język polski. Można przy tym korzystać ze słownika łacińsko – polskiego. Po zdobyciu odpowiedniej liczby punktów uczestnicy są kwalifikowani do części ustnej trzeciego etapu. W części ustnej uczestnicy otrzymują zadanie w postaci trzech szczegółowych pytań z kultury antycznej oraz przeprowadza się z nimi rozmowę na temat jednej z lektur dodatkowych. Wszyscy uczestnicy, którzy zakwalifikują się do etapu centralnego olimpiady i dostali minimum 35 % punktów za przekład otrzymują status finalisty. Natomiast wszyscy, którzy przejdą do części ustnej etapu trzeciego otrzymują status laureata olimpiady.

 

Laureaci i finaliści otrzymują nagrody oraz oceny celujące z języka łacińskiego na koniec roku. Laureatom i finalistom przysługuje także zwolnienie z egzaminu maturalnego z języka łacińskiego i ocena celująca w programie rozszerzonym egzaminu. Uczestnicy olimpiadzie z tytułem laureata lub finalisty mogą także liczyć na przyjęcie na studia z pominięciem egzaminu wstępnego, z godnie z decyzja danej uczelni.

Czym zajmuje się nauka o finansach publicznych?

Nauka o finansach publicznych to dziedzina ekonomii, która bada, jak rządy na różnych szczeblach (centralnym, regionalnym i lokalnym) pozyskują, wydają i zarządzają środkami publicznymi, a także jak te działania wpływają na gospodarkę kraju. Jest to

Eksperyment Milgrama i jego znaczenie

Eksperyment Milgrama to jedno z najbardziej niepokojących, a zarazem fascynujących badań w historii psychologii. Przeprowadzone w latach 60. XX wieku (w latach 1961-1962) przez Stanleya Milgrama, to badanie jest niezwykle istotne i inspirujące dla dziedziny

Co daje kurs angielskiego B2?

Kurs angielskiego B2 z certyfikatem — na czym polega?

Tak naprawdę, każdy z nas, w większym, bądź mniejszym stopniu miał do czynienia z językiem angielskim. Pierwszym nauczycielem w tym temacie były filmy w języku angielskim, następnie zajęcia w szkole, a nawet korepetycje. Większość z

Sale konferencyjne – wynajem. Co należy wiedzieć?

Sale konferencyjne i szkoleniowe odgrywają niezastąpioną rolę w świecie biznesu, edukacji i organizacji. Są miejscem, gdzie idee zyskują życie, a współpraca nabiera realnych kształtów. Jednak znalezienie idealnego miejsca na takie spotkanie to nie lada wyzwanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *